Blogg

Investera i din personal och i ditt företag

25 maj 2020

Personal som mår bra på jobbet är effektivare, lojalare och producerar mer samt talar väl om arbetsgivaren. Investera i ergonomi och god arbetsmiljö så investerar du i företagets framtid.

För att må bra och utföra ett bra jobb behöver vi alla goda förutsättningar i vår vardag och arbetsmiljö. En kontorsarbetsplats ska inte bara se snygg och stilig ut i samband med kundbesök, den ska framförallt vara trivsam och väl anpassad till de människor som jobbar där. Att arbeta med en god ergonomi vid arbetsplatsen är väldigt viktigt för att inte dra på sig värk och skador som kan bli bestående för resten av livet. Hur medvetna är ni om ergonomin på just er arbetsplats? Har någon hos er genomgått en ergonomiutbildning?

Satsa och vinn

Genom att satsa ordentligt på något så viktigt som arbetsplatsens ergonomi kommer ni att vinna i längden. Det finns många skickliga företagare som är specialiserade på ergonomi vid arbetsplatser - alla möjliga typer av arbetsplatser med olika förutsättningar och i olika miljöer. En riktigt god investering gör du i ditt företag och din personal om du hyr in en firma och låter samtliga anställda på företaget genomgå en sådan ergonomiutbildning. Då kan de själva se till att de ställer in bord och stolar på bästa vis samt att de vet med sig hur de ska jobba för att undvika skador och framtida men. Ofta räcker det med små justeringar vid en arbetsplats - ibland behövs investeringar i form av bättre möbler, utrustning eller belysning.

Steg ett är att utbilda

Visa att du bryr dig om din personal och gör en smart investering med ergonomiutbildning för samtliga anställda. Utse ansvariga skyddsombud som får specialkompetens. Men samtidigt är det lika viktigt att resten av personalen ska gå ergonomiutbildningen för att lära sig hur de ska arbeta i vardagen. De ska börja tänka på hur de sitter - att de växlar ställning och även står under en arbetsdag. Dina anställda ska lära sig hur man vilar armarna på armstöd eller bord för att slippa värk i axlarna. Eller hur datorskärmen ska vara placerad för att undvika gamnacke och problem med huvudvärk. Det finns så otroligt mycket som kan justeras i förebyggande syfte. Och för en arbetsgivare innebär investeringen i ergonomiutbildning att ni troligen får färre sjukskrivningar och en gladare personal som känner sig omhändertagen och uppskattad av sin arbetsgivare. Det finns ingen tvekan om att det är en smart investering.

Därför bör du fokusera på att förbättra redovisningen

16 maj 2020

Om man sköter sin redovisning på ett bra sätt så har man hela tiden full koll på sin ekonomi. Det kan vara bra att ta ett proffs till hjälp med bokföringen om man inte vill lägga tid på den själv.

Att använda sig av någon som hjälper en med bokföringen inom företaget kan vara bra, särskilt om man tycker det tar tid och energi från annat man måste göra. Att redovisa sina inkomster och utgifter är någonting som varje företag måste göra. Att bokföra sina ekonomiska händelser innebär att det förs anteckningar över olika transaktioner och andra affärshändelser som sker inom företaget. Alla händelser ska vara verifierade och dokumenterade med hjälp av antingen fakturor eller kvitton. Det ska kunna tas fram papper och uppgifter på att saker och ting har skett, och att det skett på rätt sätt.

Viktigt med bokföring

Att förbättra sin redovisning och bokföring kan göra stora skillnader för företaget. Allting måste som sagt dokumenteras och finnas på pränt, så att man kan visa att allting har gått rätt till. Det som bokföringen gör är att ge information om företaget och dess ekonomiska situation. Det behövs bokföring för att exempelvis kunna räkna ut hur mycket skatt företaget ska betala. Har man inte antecknat inkomster och utgifter i företaget kan det vara svårt att veta exakt hur mycket skatt som ska betalas. Den som inte sköter sin bokföring eller tar hand om den på ett korrekt sätt kommer att vara skyldig till brott, ett så kallat bokföringsbrott.

Vem har ansvaret?

Alla aktiebolag och enskilda firmor måste sköta sin bokföring. Även vissa typer av föreningar är skyldiga att göra bokföring över sin ekonomi. Man kan välja om man vill bokföra på en dator, eller för hand med vanligt papper och penna i en bokföringsbok. Har man en revisor som sköter all redovisning för en, görs bokföringen med dator. Bokföringsprogrammet gör också reskontra, resultat- och balansräkning och diverse statistik i princip automatiskt. Det är den enskilde ägaren av företaget som ansvarar för bokföringen även om någon annan har hjälpt till. Huvudansvaret ligger alltså hos dig, men det kan även vara revisorn som har utfört bokföringen som delar ansvaret tillsammans med dig.

Vad som gäller för hur länge fakturor och annat ska sparas kan skilja åt lite grann, beroende på vad det är för något det gäller. Men årsredovisningar och bokföring ska sparas i minst sju år innan de kan kasseras. Vi tipsar att läsa mer om bokföring här: https://www.revisorvästerås.nu

Så marknadsför du rätt produkt till rätt målgrupp

1 maj 2020

Har du provat att marknadsföra dina produkter utan resultat? Vill du nå ut på en större del av marknaden och hitta rätt målgrupp? Fundera på vilken din målgrupp är och hur du attraherar dem.

Har du någon gång stått inför det faktum att du har något helt fantastiskt att sälja men inte vet hur du ska nå ut? Då kan du vara helt lugn. Det är många som upplevt den situationen och det finns lösningar, men de kan vara något du aldrig tidigare provat. För hur är det egentligen, till vilka har du försökt nå ut? Har du gått den gamla vägen och basunerat ut att du finns och att du har en kanonprodukt att sälja? Har du varit den som hörts och setts mest på marknaden och ändå inte nått fram? Då måste du fråga dig själv vilka du försökt nå. I vilken målgrupp har du salufört dig själv och din produkt? Det kan vara den avgörande frågan.

Vems behov ska tillfredsställas?

Svaret är tveklöst kundens. Om du vill sälja din vara ska du försätta dig i kundens situation och fråga dig vad denne kan ha för behov, som din produkt kan vara lösningen på. Det gäller framför allt att förstå kunden före dig själv och ditt behov att nå ut. Om du inte kan ge kunden det den vill ha har din produkt dött i sin linda. Det första du behöver göra är att kartlägga dina kunder. Det är ett stort och omfattande jobb att kartlägga sina kunder och att förstå deras behov. Men det är värt varenda sekund du lägger på arbetet. Och det kommer garanterat att ge resultat. För dig som tycker att du har viktigare saker att göra finns det andra vägar att gå. Du kan enkelt anlita ett bolag som sysslar med just den här sortens uppgifter. De tillfredsställer alltså ditt behov.

Ställa frågor och ge svar

Varje människa har sin egna frågor om vem och vad som kan hjälpa dem med olika saker i vardagen eller i livet som helhet. Hur kan du hjälpa till här? Hur kan din produkt hjälpa andra människor? Till vilken nytta är den? Här arbetar du med att vinkla frågorna så de beskriver vad som är nyttan för kunden. Vilka problem produkten kan lösa eller vilka frågor den kan besvara. Genom att själv ställa dig dessa frågor, hittar du den målgrupp du behöver vända dig till. Vi tipsar att läsa mer på denna sajt: https://insightone.se

Vad passar ihop och inte när det kommer till möbler?

22 apr 2020

Vad passar ihop när det kommer till möblemang? Bör man kanske ta och anlita någon för att inreda rummet eller ska man bara välja det som man själv tycker om? Man kan få hjälp att välja rätt.

En del människor går helt och hållet på sin egna känsla när det kommer till möblemang och valet av vilka möbler som ska ingå i ens hem. Det är många som gillar att blanda, både olika typer av möbler men också när det kommer till färg och form. Men sedan har vi den typen av människor som gärna vill ha det senaste modet, även inom möblemang och inredning. Då kan man anlita någon som planerar och gör inköpen åt en. En inredare kan hjälpa till med att visa och ge förslag på vad som kan passa in där just ni bor eller har er verksamhet.

Möblera kontoret

Är det ett kontor som ska inredas med nya möbler så kan det vara bra att kolla lite med någon som kan detta. Ett kontor behöver vara lugnt och trivsamt och skapa arbetsro åt de som spenderar sina dagar med att arbeta där. Där kan en inredare komma med många uppslag om hur just ni kan inreda med kontorsmöbler på ert kontor. Ska det vara flådiga och stora möbler som inger makt när man stiger in på arbetsplatsen eller bör det vara mer arbetsanpassade och funktionella möbler? Oavsett vilken typ av möbler som man väljer att inreda sitt kontor med så finns det en hel uppsjö att välja bland.

Funktionella och anpassade kontorsmöbler

Om man sitter på kontor och spenderar sina arbetsdagar så sitter man antagligen mycket vid ett skrivbord och jobbar. Det kan göra så att man får ont i nacke och axlar om man sitter för mycket men särskilt om man sitter fel. Möbler som ska fungera som arbetsredskap för någon som arbetar på kontor bör vara anpassade och funktionella. De ska ge stöd åt nacke, rygg och axlar för att avlasta så mycket som möjligt går. Möblerna bör vara höj och sänkbara för att personen ska kunna välja och variera mellan sittande ställning och stående. Ett höj och sänkbart skrivbord är att föredra, då många hellre står upp och arbetar än att sitta ned hela tiden. Det bästa är så klart en variation mellan de olika, så att kroppen inte stelnar och man får ont i sin kropp.

Växtvärk i företaget kräver företagsflytt

16 apr 2020

Ska företaget flyttas till ny adress? Behöver du hjälp med företagsflytt i Stockholm? Är du på väg med företaget till eller ifrån Stockholm finns det hjälp att få på nära håll inom stan.

Plötsligt står man där där en vacker dag med ett företag som har växt så det knakar och inser att man behöver nya utrymmen. Det handlar om företagsflytt som är ett vanligt inslag i Stockholm. En del företag expanderar och behöver mer utrymme medan andra krymper sina ytor av olika anledningar. När det är dags att ta steget från A till B och öka företagets ytor eller tvärs om hitta sig tillrätta i mindre utrymmen är det självklart att man anlitar ett företag som är specialiserade på företagsflytt i Stockholm. Ett företag i expansion eller åtstramning behöver rätt personer på plats, vare sig det är på nya eller gamla platsen. Specialister tar hand om flyttröran och man själv håller igång sin roll i företaget. Såvida det inte passar alldeles utmärkt med en liten minisemester på några dagar för att vara med och ordna upp i det tillfälliga kaoset.

Litet kontor flyttar, redo och packat klart. Kartonger, stol och kontor verktyg.

Flyttbestyr och timing

Att flytta ett aktivt företag kräver minutiöst förarbete. Tankeverksamheten behöver vara på topp och organiseringen konkret, enkel och strukturerad. Allt märks upp av kunnig personal in i minsta detalj under tiden som man själv och företagsledningen jobbar vidare med sitt. På dagen D, den stora flyttdagen, ska allt klaffa. Kartongerna packas av erfaren personal och det går fortare än man hinner blinka. Bilarna fylls och körs till nya anläggningen eller kontoret och där nästa team står och packar upp. Under tiden körs bilarna tillbaka, fylls med nya kartonger, möbler eller utrustning och proceduren upprepas. I slutet av dagen kan personal och ledning andas ut och tryggt veta att när morgondagen kommer står allt på sin rätta plats och endast finliret med att plocka in saker till och på sitt eget skrivbord eller maskiner på sitt verkstadsgolv är det som återstår.

Kom ihåg att göra en lista inför er företagsflytt i Stockholm

Alltid är det något som glöms bort, tappas bort eller missas vid en flytt. Det hör liksom till. Med en bra checklista kan det undvikas. Med en rad för varje sak som ska kommas ihåg och en prioriteringsordning så går detta att undvika. Avstängning eller flytt av olika tekniska abonnemang, nycklar som ska samlas in och återlämnas, el som ska flyttas eller avstämmas. Vid samtal med flyttföretag kan en praktisk och passande lista skrivas ner. Vi rekommenderar denna sajt: https://www.företagsflyttstockholm.com

Stimulera kreativitet och produktivitet

15 apr 2020

Om du önskar positiva resultat i slutänden behövs positiv påverkan längs hela vägen. Ett event kan betyda både stimulans och lärande och dialog om den sköts på rätt sätt - och på rätt plats.

Alla vet vi hur det är. Många av oss tycker uppriktigt om vårt arbete. Arbetet är inte bara slit för brödfödan för de flesta utan mycket mer än så. Dessutom mer i positiv bemärkelse. Arbetet är vårt mest sociala ställe. Arbetet är platsen där vi lär oss samarbeta med människor vi kanske aldrig annars hade träffat på och umgåtts med. Arbetet är långsiktigt lärande och intellektuell stimulans. Ändå blir det ibland mest en lunk. Det är lätt att fastna i de rutiner man alltid haft och tröttheten smyger sig på. Kommunikation och att lära nytt är en viktig del av arbetet och det passar bra att bryta mönster med en konferens.

Miljöombyte och åsiktsutbyte främjar arbete och humör

Ibland räcker det med att ta bussen till andra ändhållplatsen för att upptäcka en annan värld. Vid en konferens krävs det troligen lite mer än så. För att kunna få fram anställdas fulla potential kan man behöva plocka bort dem från vardagen helt och hållet under några dagar. Alla har olika förutsättningar men med rätt planering och rätt stöttning kan du åstadkomma en konferens där alla har möjlighet att delta. Som arbetsgivare och ansvarig för detta lilla projekt sätter du tonen. Att komma ihåg att ett rimligt tempo - inte för lugnt men inte heller hektiskt - ger bäst resultat. Alla har heller inte samma möjligheter, fysiskt och psykiskt, att delta i övningar. Om man påminner sig detta och skippar vindsurfing med samtidig klädpoker kommer man att få gladare miner och bättre utfall. Vad kan man då utgå ifrån att alla vill ha och vad gagnar de flesta under en konferens?

En proffsigt arrangerad konferens

Något som kommer att tilltala samtliga deltagare är ett arrangemang som fungerar. Säg att ni vill arrangera en konferens utomlands. Börja då med att se till att resan dit fungerar smidigt och att alla kan ta sig dit enkelt. På plats önskar alla ett bra boende och god mat. Lokalerna ska gärna finnas i direkt anslutning till boendet. Förutom själva konferenstemat kommer det inte att göra ont för deltagarna att bli serverade något extra, som en busstur, ett besök på någon vingård, trevlig underhållning. Tid för viss egentid är också viktigt för orken och för kreativiteten. Då blir det lyckat! Vi rekommenderar att läsa mer på denna sida: http://sofevent.se/

Visitkort - en nödvändighet i affärslivet

21 mar 2020

För dig som träffar kunder är ett visitkort oumbärligt. Så se till att fixa ett visitkort snabbt, om ni inte redan har ett. Det finns flera företag som trycker upp visitkort i Stockholm.

Idag är det självklart och naturligt att de av oss som träffar på kunder i olika sammanhang har visitkort. Arbetar du exempelvis som säljare har du säkert redan fått dig tilldelat ett antal sådana. Ett visitkort är enkelt för dina kunder och dina blivande kunder att spara. Det är enkelt att ta fram från mobilfodral eller plånbok och det innehåller ditt namn och dina kontaktuppgifter. Som egenföretagare borde detsamma gälla och för en egenföretagare är visitkort mycket viktigare. Utan en stor organisation som uppbackning är man utlämnad till att kunderna vet vem man är och vad man gör och behöver så mycket marknadsföring som bara är möjligt.

Två liggandes visitkort

Visitkort har en lång tradition

Det sägs att visitkort användes redan i det gamla Kina och i Europa har det brukats i privata sammanhang i flera hundra år. Under en stor del av den tiden var bruket mycket strikt - hur visitkort såg ut och vem som lämnade dem till vem var reglerat socialt. Idag är bruket av visitkort allt annat än strikt och utseendet kan vara precis hur man vill. Det gör att bruket blir betydligt roligare och variationen som finns ger stora möjligheter att utforma visitkort så att de blir mycket mer minnesvärda eftersom de kan sticka ut i designen. Ett visitkort är vanligen i en standardiserad storlek och tanken är förstås att det enkelt ska kunna passa in bland andra papper och plastkort i de förvaringsutrymmen man oftast använder - plånbok och mobilfodral. Därutöver finns ingen standard du behöver anpassa dig till alls. Det är helt upp till dig hur du vill ha det.

Ett visitkort som passar just dig

Möjligheterna är nästan oändliga. Du har friheten att välja färger och bilder och typsnitt. De flesta vill ha kontaktuppgifter och om visitkortet ska användas för ett företag önskar man väl också en logga. Men det finns inga regler som måste följas. Du kan ha visitkort som förmedlar ett budskap och som på olika sätt uttrycker din personlighet. Det är klokt att ta kontakt med ett företag som kan agera bollplank och hjälpa dig med konkreta förslag. Du får högklassiga resultat på det viset och du kan få visitkort i Stockholm som är uppskattade och kanske oförglömliga. Vi rekommenderar denna hemsida: http://dynaprint.se/

När ska man redovisa moms?

18 mar 2020

Driver du en hobbyverksamhet som har börjat växa kan det vara bra att läsa på om bokföring och ekonomi. Här svarar vi på frågan: när ska man redovisa moms?

Hobby eller näring?

En viktig fråga för att bedöma om det är dags att börja redovisa moms är om du driver en hobbyverksamhet eller en näringsverksamhet. Det du ska tänka på är om din verksamhet bedrivs professionellt och varaktigt. Är så fallet ska du registrera dig som momspliktig och börja rapportera och redovisa moms.

Siffror i olika kolumner på papper

1 miljon i omsättning

Den första milstolpen att hålla koll på är om du omsätter mer än en miljon kronor eller inte. Ligger du under en miljon i omsättning kan du välja att redovisa din moms en gång per år. Då sparar du alla inkommande moms, förutom den som du vet med säkerhet att du får kvitta mot utgående moms. I samband med bokslut räknar du ihop alla moms, rapporterar till skatteverket och betalar in överskottet.

1-40 miljoner i omsättning

När din verksamhet växer och du kliver upp över en miljon kronor om året i omsättning når du nästa nivå. I det här segmentet är det kvartalsmoms som gäller. Det innebär att du räknar ihop och redovisar momsen för varje kvartal. Det vanligaste är att du rapporterar in och betalar momsen senast den 12:e i andra månaden efter slutfört kvartal. Har du en momsredovisning vid årsskiftet kommer du behöva betala in överskjutande moms den 12:e februari.

Mer än 40 miljoner i omsättning  

För företag som har nått upp över 40 miljoner kronor om året i omsättning gäller andra regler. Nu ska man redovisa momsen varje månad och betala in den 12:e månaden efter. Som alla aktiebolag gör för löner gör de här större företagen också för momsen.

Varför dessa gränser?    

En stor anledning till att man har gränser för momsredovisning är att större företag här stora pengar i omlopp. Anta att ett företag omsätter 100 miljoner kronor om året och har kvartalsmoms. De skulle då omsätta 25 miljoner per kvartal och med 25% moms är det 6.250.000 kr i rena skattepengar som är ute på vift, på ett enda företag.

Vad skulle du göra med 2 miljoner extra?       

Ett företag som har två miljoner kronor extra varje månad i skattepengar som de kan disponera i upp till tre månader har en otrolig konkurrensfördel. De skulle kunna köpa och sälja varor med otroliga vinster där insatsen bara är skattepengar eller moms. För att jämna ut detta kräver man månadsmoms från stora företag.                            

Fler tips finns att hitta på https://www.redovisningstockholm.biz/

När man arbetar i restaurangbranschen

15 mar 2020

Arbetar man i ett kök, finns det en del stressmoment. Maten ska bli varm, eller kall vid en särskilt tidpunkt och helst så fort som man själv vill. Arbetar man på en restaurang, är det mycket viktigt att restauranggästerna inte ska behöva vänta alltför länge. Arbetar man på ett kök för skola, dagis och liknande, så ska inte barnen behöva vänta på maten. De små är hungriga och verksamheten måste kunna pågå utan stora hinder för att maten inte är klar i tid.

Dessutom hanterar man ofta stora och tunga kastruller, stekpannor, ugnsformar som är heta. Man står mitt i ångan, hettan från ugnarna och spisarna. Det är ofta tungt när man ska flytta, lyfta eller röra om i så stora volymer som det handlar om när man arbetar i ett storkök. Det kan blir halt på golvet och smutsigt av matlagningen. Då gäller det att man har rätta redskap om man ska klara biffen.

Maskiner med hög kvalitet viktigt

När man väl köper maskiner som man ska arbeta med, är det viktigt att de håller en väldigt hög kvalitet. Utrustning i köket kostar en hel del. Då vill man ha valuta för pengarna. I ett professionellt kök är kvaliteten på ugn, spis, kyl och frys viktigt. Det är viktigt på samma sätt att man införskaffar tillräckligt stora kastruller, stekpannor, stekslevar, lock och allt annat som ska till innan råvarorna har blivit maträtter som ska smaka gott. När man arbetar professionellt med mat, är det viktigt att man har rätt utrustning. Det är som när en byggarbetare som behöver en lift, en betongblandare, ångvält och grävskopa. På samma sätt behöver en kock och köksarbetare rätt slags utrustning som ska underlätta när de skapar magi i köket.

Svensktillverkat borgar för hög kvalitet

Det finns tillverkare av restaurangmaskiner och storköksutrustning som görs här i Sverige. Och som med andra svensktillverkade produkter håller de mycket hög kvalitet. De är både ergonomiska, lätta att rengöra, blir just så varma, eller kalla som det krävs både för tillagning och varmhållning eller nedkylning. På det här området finns det mycket av svensk ingenjörskonst och innovationer. Har man bara rätt utrustning kan man konkurrera ut sina konkurrenter. Restaurangmaskinerna hjälper till att nå just de mål som man har för verksamheten. Det är viktigt när man står mitt i aktiviteterna att spisarna möter behoven och kastruller och stekpannor är ergonomiska så att man orkar lyfta, flytta och mäta upp alla ingredienser.

En föreläsning som ger energi

21 feb 2020

Ibland behöver man en extra kick i vardagen och att bli påmind om det man kanske egentligen vet men springer ifrån i vardagen. Träning och spa är inte enbart för kroppen utan även för själen.

Många har blivit bättre på att ta hand om sig själva genom att gå långa promenader, besöka spa eller massage, tända ljus och dricka en kopp te men ibland behöver man lite extra energi från någon annan. Att gå på föreläsningar som inspirerar har blivit mycket inne och de duktiga föreläsare hinner knappt sätta ner kaffekoppen mellan sina besök på scener runt om i landet. Behovet är enormt när det gäller goda inspiratörer och besökarna är både företag som bjuder sin personal eller privatpersoner.

Inspiration inom olika områden

De som föreläser med syftet att inspirera kan vara alltifrån belästa inom sitt område till de som varit med om något speciellt eller som bara helt enkelt har en klokskap och energi som många känner att de mår bra av. Det kan vara doktorer, psykologer och coacher till ekonomer och bloggare. Även skådespelare, musiker och komiker kan dra fulla hus och det kan vara lika viktigt vem som håller föreläsningen som vad som sägs. Föreläsningar som sker har syftet att lyssnarna ska inspireras till att lyfta sig själva och utvecklas i sina liv, antingen inom något specifikt område eller helt enkelt brett som exempelvis personlig utveckling.

Hur man blir framgångsrik

Det man har märkt är att det går lite trend i vilka föreläsningar som är populära att gå på. Periodvis kan det vara framgångsrecept inom ekonomi som drar och ibland är det personlig utveckling. I de flesta fall, när det gäller inspirationsföreläsningar, så är målet att lyssnarna ska lämna föreläsningen och såväl känna sig inspirerade som att de går hem med verktyg som de kan använda för att förbättra sina liv. Det första steget mot en förändring är att man tar det första steget mot förändring, och det är oftast att man själv anser att man behöver en förändring. Att leta i böcker och på internet kan vara en start men det är sällan så uppfyllande som att sitta i en sal med en massa andra människor och inte enbart lyssna till föreläsaren utan även känna in stämningen i salen och dessutom kunna reflektera och kommentera med den man gick dit med, eller de som sitter i bänkarna runt. God inspiration smittar.

Städning viktig för arbetsmiljön

15 feb 2020

Är man arbetsgivare så har man alltid ett visst ansvar för dem som man har anställt. Enligt Arbetsmiljöverket har man som arbetsgivare skyldigheter när det kommer till att ha en fin arbetsmiljö, och den ska vara städad och hygienisk, så att inte de anställda blir sjuka för att det är för smutsigt. Det ska finnas en bra balans mellan värme, kyla, fräsch luft, ljusintag och helst ska de även kunna ha ergonomiska skrivbord och skrivbordsstolar.

Ska kunderna även kunna komma till kontoret och man ska få det så välbehövda förtroendet är det viktigt att man har ett fint kontor som man kan visa upp. Städningen av kontoret är då bland det viktigaste för att det ska se fint ut. Att det ska dofta gott och alla sopkorgar ska vara tömda är ju ganska självklara saker.

Googla "kontorsstädning Malmö"

Vill man få tag i någon städfirma som erbjuder sig att städa kontor, kan man googla "kontorsstädning Malmö" om det är just i Malmö som man behöver en sådan städfirma. När man skriver in det på Google, i deras sökruta, letar deras sökmotorer upp just alla som har angett på sin hemsida att de även utför "kontorsstädning" och även i "Malmö". När man sedan har fått en lista på sådana städfirmor så är det bara att ringa upp och fråga dem om offerter och referenser. Sedan kontrollerar man referenserna, ser allting okej ut, när man rådfrågat referenser så är det bara att anlita dem som är bäst.

Välj bästa städfirman för kontoret

När man sedan ska bokföra kontorsstädningen kan man bokföra den som utgift för verksamheten. Genom att inte anställa egna städare slipper man arbetsgivaravgifterna och skatterna. Bokförs kontorsstädningen som utgift, dras den summan från vinsten och man får en lägra summa att skatta för. Många företagare anser att det är mer praktiskt att göra så. Man anlitar bara ett företag som utför en syssla som är nödvändig för att kunna driva verksamheten. På så sätt står städföretaget själva med regöringsmedel och arbetsredskap, arbetskläder och man enbart köper deras tjänster som man kan dra av momsen på. 

Detta bör ingå i kontorsstädning

Minst en gång i månaden bör en städfirma bona golven på kontoret. Varje dag bör disken diskas och pentryt, eller köket rengöras, alla badrum och toaletter bör rengöras varje dag. En gång per säsong bör man rengöra fönster och då kan man rengöra fönsterkarmar och handtag både på fönster och dörrar. Här kan man läsa mer om kontorsstädning i Malmö på: https://www.kontorsstädningmalmö.nu

Ska du ha företagsevent i Stockholm?

15 jan 2020

Det är ju så populärt att ha ett företagsevent i Stockholm. Istället för att bara göra reklam via reklamfilmer på TV eller via tidningsannonser, radioannonser eller liknande kan ett företag istället åka ut och träffa sina kunder så att kunderna får ett annat intryck och upplevelse av företaget än att bara höra talas om dem, eller via deras produkter. Får de en upplevelse tillsammans med produkten, så får de en annan och bättre relation till företaget och produkten.

Det viktiga är att kunden får ett ansikte, en person som de kan minnas från eventet. Blir det ett bra möte, kan man komma ihåg företaget år efteråt. Därför är det mycket viktigt hur man genomföra eventet. Det får inte ramla platt och det måste genomföras på sätt som är relevant för företaget och kunderna. 

Viktigt kunderna ser positivitet på företaget

Det enklaste är ju till exempel om företaget säljer mat, dryck eller någon liknande produkt. Då kan man nämligen ha dem att smaka på maten eller drycken. Säljer man in tjänster, kan man också ha event som kan ge mervärde men då är det mycket viktigt att man tänker igenom hur genomförandet ska ske och hur kunderna ska koppla eventet till de produkter som man säljer. Det är lite svårare att bjuda på kaffe om man endast erbjuder finansiella tjänster. Då kanske man ska bjuda på ett glas bubbel och choklad, och vara närvarande på någon mässa eller liknande. Det är svårt i sådana fall att vända sig till alla som går förbi en tågstation. Det är ju inte alla som har behov av en finansiell tjänst som handlar om att placera pengar. Då kan det vara viktigare att komma i kontakt med personer som har stora inkomster, till exempel vid en bank, men det kan vara svårt för en bank att tacka ja till ett event i närheten av banklokalen.

Bättre finnas utanför en mässhall

Är man utanför en mässa, och står vi din gången till en mässa, då kan man ha en pop-up-event där man bjuder på något fint och gott och informerar om företagets finansiella tjänster. Då kan man bjuda på choklad eller något annat fint och gott. Ser man till att människorna stannar till så kan man alltid få en chans att presenterar företaget och vad det är som man erbjuder sina kunder. Då minns kunderna företaget så mycket bättre och kunderna förknippar företaget med något positivit.

Finns det många lediga jobb som kontorsstädning?

5 jan 2020

Att det finns många jobb inom städbranschen kanske inte behöver upprepas. Bara under 2017 gjorde det svenska folket avdrag för över 1 miljard kronor på hemstädning och det året var det rekord, så städbranschen har verkligen vuxit sedan Rut-avdraget infördes.

Städbranschen har vuxit mycket när det kommer till både kontorsstädning, hemstädning, storstädning, flyttstädning och all annan slags städning. Om man nu funderar på att starta ett eget företag inom branschen, så måste vi verkligen här rekommendera att man gör slag i saken och inte tvekar. Efterfrågan på städning är mycket stor, och så länge som Rut-avdraget finns, ser man ingen avmattning i efterfrågan.

Att skaffa eget – en lektion i företagande

Och skulle Rut-avdraget förändras på något sätt, gör det inte särskilt mycket. Startar man sitt eget företag är det som att gå sin egen kurs i företagande. Till en början är man endast en som arbetar i sitt företag. Man är samtidigt sin egen VD, ekonom, marknadsförare – och städare. Men är man duktig på att marknadsföra sig själv, och vara trevlig mot sina kunder – detta är mycket viktigare än att städa bra – så lyckas du förmodligen med att få ännu fler kunder.

Och när du har tillräckligt många kunder, kan du snart anställa fler, och då får du ännu mer tid att marknadsföra ditt företag. Snart har du flera städar som arbetar och du kan fokusera på att driva företaget och bli bättre och bättre. Skulle sedan Rut-avdraget på något sätt förändras till det sämre (för din del) så har du gjort en mycket viktig resa och vet hur man driver ett företag. Sedan kan du ta jobb som VD på något annat företag.

All arbetserfarenhet är värdefull

I Sverige har vi vant oss vid att uppskatta arbetserfarenhet mer än utbildning. Vi har ju flera politiker som ju är de människor som bestämmer över oss, här, som inte har någon högre utbildning än svetsare (en viss socialdemokratisk statsminister), lärare, socialarbetare och så vidare. På något sätt uppskattas arbetsrfarenhet än det analytiska och kritiska tänkande som man får vid högre universitetsutbildningar och humaniora, som vissa näringslivspersoner anser är bluff och värdelöst vetande.

Att då starta eget företag, visar på ett eget driv. Och är det någonstans som man ska visa på ett eget driv är det inom näringslivet. Där uppskattas personlighet och egenskaper mer än utbildning. Så även när det kommer till städbranschen. Här kan du läsa mer om kontorsstädning i Stockholm på: stockholmkontorsstädning.se.

När du letar bokföring i Stockholm

25 dec 2019

Behöver du få tag i en som kan hjälpa dig med bokföring i Stockholm? Grattis, du har omkring 800 olika sådana företag som kan hjälpa till med sina tjänster med bokföring, bara i Stockholm? Så hur ska man hitta den där ekonomen som ger sitt extra allt? Det finns en del som ger det där extra allt. Det är viktigt att man frågar runt, bland sina vänner och bekanta om de känner till någon som kan rekommendera någon som är duktiga och engagerade.

Ta referenser och jämför priser

Känner inte ens bekanta och vänner till någon ekonom som kan erbjuda bokföring med extra allt kan man i stället googla "bokföring Stockholm" så att Googles sökmotorer får jobba lite och ta fram förslag på sådana som erbjuder sina bokföringstjänster i Stockholm. Sedan är det bara att gå efter det som Googles sökmotorer har tagit fram och ringa, eller läsa på om de olika ekonomerna.

Det lönar sig att ta referenser och att jämföra deras priser med varandra. Referenser säger ganska mycket om hur de arbetar och om deras kunder är nöjda med dem. Chansen är stor att även du blir nöjd med dem. Blir deras kunder nöjda, innebär det (för det mesta) att de arbetar bra, är duktiga ekonomer och trevliga människor. Det är oftast det som brukar vara relevanta faktorer om man ska bli nöjd med en kund. 

Kontrollera deras bakgrund

Man kan alltid be om ett utdrag ur brottsregistret hos polisen. Det händer ju då och då, som tur är, sker det inte så ofta att det dyker upp ekonomiska brottslingar som återkommer som ekonomer gång på gång. Dem vill man ju inte anställa eller anlita. Dock sker det, och det som kan hända då är att de kan göra en stor skada. Man kan även kontrollera med Skatteverket, Kronofogden eller Allmänna Reklamationsnämnden, om det finns klagomål med företaget som man funderar på att anlita. Oftast – och det bör man alltid räkna med – så är folk det de utger sig för att vara; hyggliga människor som vill alla väl. Men det händer ju dessvärre att det finns ekonomer som inte är renhåriga utan kan lura till sig pengar. 

Man ska inte tro att ekonomer är kriminella, men har man stora skulder till exempel till Kronofogden, kan det alltid hända att frestelsen blir för stor och att möjligheten till fusk kan leda även den bästa in på fel väg. De flesta ekonomer är trevliga typer som gör sina jobb.

Ska du delta i mässa?

15 dec 2019

Det kommer nästan alltid till en tidpunkt när ett företag bör delta i en mässa av något slag. De flesta branscher har olika mässor som alla som vill hålla sig framme och synas, bör finnas med på. Att inte synas och ägna sig åt marknadsföring innebär att man förr eller senare dör ut. Men ser man till att finnas med och ägnar sig åt reklam och marknadsföring så kommer man att växa. Har ens namn fastnat i folks medvetande så blir det sedan så mycket lättare att växa sedan.

Så hur ska du göra vid nästa mässa som man kommer att ha just inom din bransch? Ju snabbare man får in rutiner på att finnas med på olika mässor, desto bättre kommer det att bli. Här bör man tänka både långsiktigt och konsekvent. Att jobba med marknadsföring är alltid ett lånsiktigt arbete. Och det är inte alltid så att man ser effekterna på det arbetet på en gång.

Se till att synas i den stora massan

Ska kunderna upptäcka en på en mässa gäller det ju att ha montrar som attraherar. Visserligen kan man röra sig bland alla dem som deltar i mässan, och dela ut flyers, men det viktigaste är att ha så snygga och tilltalande montrar så att kunderna vill komma fram och närmare bekanta sig med ditt företag. Ju mer tilltalande monter som du har, desto bättre och desto större chans så stannar människorna vid just ditt företag.

Få personlig hjälp med monter

Om du tar kontakt med rätt tryckeri kan du få en personlig service och hjälp så att just det budskap som du har, kommer fram genom de produtker som är viktiga att visa upp på en mässa. Här kan du ju behöva både affischer, en eller flera mässväggar, kanske en rollup eller en beachflagga? Du kanske vill ha en disk, dit kunderna kan komma och prata med dig? Kanske du behöver flyers som du lätt kan ge till kunderna som lockar dem till fortsatt samtal med din personal? Då behöver de kunna ge ett visitkort i handen som underlättar till fortsatt kontakt mellan personalen och nya kunder? 

Tänk långsiktigt med marknadsföring

Här behöver man tänka brett och marknadsföringsmässigt. Marknadsföring sker oftast i flera olika steg och det kan ta både tid och resurser innan man ser resultaten. Ibland kan det kosta att satsa på marknadsföringsmaterial, men i längden är det nödvändiga kostnader. Läs mer om mässmontrar på: https://www.atta45.se

← Äldre inlägg