Blogg

RSS

Bättre trivsel efter en BAM utbildning

13 mar 2022

För att få in pengar varenda månad så behöver man jobba. Jobbet är något man oftast vistas på dagligen, ofta har man även kollegor. Med en BAM utbildning blir det en trevligare arbetsplats.

Förutom i hemmet spenderar de flesta som mest tid på arbetet. Det är på det stället man ska ha en möjlighet att växa och utvecklas. Många har även turen att träffa sina bästa vänner där. Hur kan ett arbete bli bättre än om man har några riktiga vänner att dela dagen med. Tyvärr är det inte bara solskenshistorier på arbetet. Allt för många går och lägger sig med en klump i magen och när de vaknar är samma klump kvar. Ångest över att gå till jobbet, stället där de upplever mobbning. Det är aldrig okej, men händer tyvärr. Något som kan göra jobbet bättre, vare sig det redan är bra eller inte, är en BAM-utbildning. En utbildning i BAM innebär en trevligare arbetsplats.

BAM utbildning för alla

Det kan nästan låta fjantigt att man ska utbilda sig för att ha en bra arbetsplats. Men det är det inte alls. Det är en utbildning om hur man kan möta andra människor och bete sig. Det är en utbildning alla kan gå. Då den även görs online så slipper man begränsningar av avståndet. Hela arbetsplatsen kommer tacka dig om ni bokar in en BAM utbildning. Dessutom fokuserar de på det ni behöver. Med denna utbildningen kommer ni snart uppleva en roligare och lättsammare arbetsplats för alla.

En rakare och snabbare väg till arbete med rusta och matcha

6 mar 2022

Hamna rätt på fötterna snabbt när du går utan arbete med rusta och matcha. Rusta och matcha gör ditt jobbsökande till en snabb och precis process så att du slipper gå sysslolös om dagarna.

Du behöver en karriär! Är du inskriven på arbetsförmedlingen så kommer du eventuellt vara lämplig för programmet rusta och matcha (KROM). Denna tjänst förser dig med en personlig jobbcoach som kommer att ha järnkoll på just dig och vad du är lämplig att göra samtidigt som du får komma med dina önskemål. Lär dig att skriva iögonfallande ansökningshandlingar som CV och personligt brev och lär dig hur du gör en lyckad intervju som lämnar arbetsgivare med ett gott intryck av dig. Du kommer att kunna få tillgång till ett stort nätverk och få tillgång till de gömda jobben. Få gå på studiebesök, hjälp till utbildning som leder till drömkarriären. Det spelar ingen roll om du är ny på arbetsmarknaden eller om du har en lång karriär bakom dig. Rusta och matcha hjälper dig.

Rusta och matcha för en rak väg till arbete

Med arbetsförmedlingens rusta och matcha kommer du i kontakt med arbetsmarknadsexperter som lotsar dig genom den täta djungel som är jobbsökandet. Du kommer att kunna undvika alla fallgropar, stora som små och innan du vet ordet av så är du i arbete och får ordning på livet. Rusta och matcha ersätter stöd och matchning och leder dig till ett arbete så snabbt som möjligt.

Faciliterande ledarskap behövs vid stora förändringar

14 feb 2022

När en chef är satt till att motivera de anställda inför kommande förändringar i företaget, krävs det både diplomati och kunskaper, och helst en utbildning i faciliterande ledarskap.

I en utbildning i faciliterande ledarskap ingår det frågor som hur man får folk att samarbeta i ett förändringsarbete, så att projektet kan genomföras smidigt. Hur får man alla att dra åt samma håll? Chefen måste ha koll på sina egna reaktioner och vara en trygg klippa mitt i detta. Målet är att vara tydlig, stödjande och att ha en personlig auktoritet där man motiverar på ett positivt sätt.

Faciliterande ledarskap är också personlig utveckling

Att vara trygg och bestämd men ändå på samma gång respektfull mot andra är en balansgång som kan vara svår. Om företaget befinner sig i en förändringsprocess som kanske alla inte är så intresserade av, är det många som opponerar sig. Det kan också finnas konflikter inom en personalgrupp och de kommer ofta fram när det ställs större krav. Som chef behöver man få stöd och riktlinjer i processen, för man utvecklar både sig själv och företaget på samma gång.

En kurs i faciliterande ledarskap utgår från förändringsledning, där man får kunskaper om hur man kan hantera detta, och man har utbyte av erfarenheter med andra kursdeltagare. Skickliga lärare varvar teori med praktiska situationsövningar, där man får träna på sitt beteende i skarpt läge. Kurserna varvar ofta olika utbildningsformer, exempelvis internat och distans online, och ger en stabil plattform för deltagarna med mycket feedback, uppföljning och utvärdering.

Fokusera på kärnverksamheten och använd löneoutsourcing

7 feb 2022

Hur mycket tid tror du att du lägger på saker som inte gagnar ditt företag rent ekonomiskt? Med löneoutsourcing så ser du till att du i stället kan fokusera på det väsentliga i din business.

Vad är din tid värd? Hur mycket av den vill du lägga på att se till att rätt lön betalas ut till rätt person? Hur mycket är sociala avgifter? Hur mycket vill du ta av tiden på företaget för att skriva in alla uppgifter i systemet och planera utbetalningarna till de anställda, och sedan ska skatteverket också ha sitt. Eller ska du ta den tiden från din familj på kvällen eller helgerna?

Vad händer om du råkar sätta en nolla fel? Påföljderna kan vara allvarliga även vid ett enkelt misstag. Du kanske ska fundera på att i stället använda löneoutsourcing och överlåta hanteringen till ett kunnigt proffs som kommer att sköta det du egentligen inte har tid att göra. Du behöver lägga fokus på att se till att ditt företag blomstrar.

Löneoutsourcing med fullt ansvar

Outsourca lön innebär att du kommer att låta en kunnig administratör hålla koll på alla avgifter och skatter åt dig. De tar fullt ansvar för arbetet så att du inte behöver gå runt med en klump i magen av rädsla över att något skulle bli fel. Administration är ett yrke som kräver kunskap och det är inte något för alla. Som företagare behöver du sköta kärnverksamheten och det är därför du ska låta proffs ta hand om lönen.

Rekrytering: inte en uppgift för upptagna

17 jan 2022

Att rekrytera är något som kräver både energi och tålamod. Visst vore det härligt om man kunde göra jobbet bara en gång? Nu är det möjligt att ta hjälp av företag som fokuserar på rekrytering.

Anna hade fullt upp med extrajobb och extra kurser. Söka jobb fick hon klämma in kvällar och mornar. Något som inte var perfekt då hon var alldeles för trött dessa tider. Under en lunchdate med en kollega fick hon äntligen nys om lösningen.

Kerstin hade även hon gått ut skolan och letade efter jobb. Hon hade skickat in alla sina papper till ett rekryteringsföretag som arbetar med både arbetssökande och företag. På så vis kunde de matcha företagens och de arbetssökandes önskemål och kunskaper till nytta för båda parter.

Rekryteringsföretag som sätter rätt person på rätt plats

Den kvällen satt Anna framför datorn till klockan passerat midnatt. Då var hon tillslut klar med ansökan och hade dessutom svarat på några tester. Nu var hon redo att skicka iväg det som behövdes till rekryteringsföretaget. Utmattad men nöjd kastade hon sig i säng för några timmars sömn.

Varje dag gick hon in på företagets hemsida för att se vilka tjänster som fanns lediga. Hon gjorde precis klart sina studier när hon fick information från rekryteringen. Ett företags sökte någon precis som henne och ville träffa henne. Vilken dröm när både företag och den nyanställda kan vara nöjda. När rätt person hamnar på rätt plats kan nämligen alla trivas med slutresultatet av rekryteringen.

Företagsmäklare i Stockholm är med hela vägen

24 dec 2021

Ska man köpa företag är det mycket att tänka på och utvärdera och eftersom det kan vara svårt att få en ordentlig överblick är det enklast att kontakta en bra företagsmäklare i Stockholm.

När man kommit till vägs ände på jobbet och inte vill fortsätta på samma sätt längre så är det kanske dags att skaffa ett eget företag. Det är en frihet att kunna få bestämma vad man vill ägna sin tid åt. Kanske kan man utveckla en idé man sett och då är det enklaste att köpa ett företag som redan finns.

Att köpa ett företag innebär inte bara att ta över en lokal. Det finns många aspekter att ta hänsyn till och utvärdera innan man ger sig in i ett köp. Kontaktar man en företagsmäklarbyrå i Stockholm så vet de precis vad man behöver tänka på.

Det är en stor investering som en företagsmäklare kan hjälpa till med

Trevliga och bra lokaler räcker inte. Företaget måste vara lönsamt och gå att vidareutveckla. En företagsmäklare är van vid att göra dessa utvärderingar och har redskap som behövs för att göra det.

När det står klart att företaget man är intresserad av kan leva upp till de förväntningar man har så kommer nästa steg. Man måste komma fram till ett bra pris och bra villkor för överlåtelsen.

Då är det en styrka att ha med en van förhandlare som ser till att alla avtal som skrivs blir riktiga och att papper skickas in till myndigheterna. Sedan är det bara att börja jobba.

Företagare hjälps med bokföring i Stockholm

23 dec 2021

Bokföringen är ett nödvändigt ont för alla företag i Sverige oavsett om det befinner sig i Stockholm. Men företagande kräver inte kunskap i detta. Då är det skönt att det finns hjälp att få.

Kent satt på kontoret och slet sitt hår. Klockan närmade sig 23 och han hade varit där sedan tidig morgon. Men hem kunde han inte gå. Momsredovisningen skulle lämnas in imorgon men det är som vanligt något som inte stämmer. Bokföringssystemet han använder har en kundservice som man kan vända sig till för att få hjälp. Men de jobbar inte så här sent så han får gå igenom alla kvitton en gång till.

Det var just det. Det fattas ett kvitto och han har letat överallt. Ännu en gång lovar han sig att bli mera noggrann.

Bokföring ett minne blott på företaget i Stockholm

När han till slut hittat felet bestämde han sig att nu var det dags att ta kontakt med ett företag som tar över all bokföring.

Kontakten leder till ett möte där de diskuterar tjänsterna som Kent vill använda sig av. Han bestämmer sig för att lämna över rubbet, trött på att så mycket tid går åt till detta. De diskuterar rutiner och när Kent lämnar kontoret känner han en stor lättnad. Tänk att slippa dessa sena bokföringskvällar och istället få tillbringa kvällarna hemma med frun.

Han bestämmer sig för att köpa en flaska bubbel på vägen hem för att fira. Säker på att hon kommer att bli väldigt förvånad över att han är hemma så tidigt.

Digitala möten är framtidens melodi

26 okt 2021

Det var inte länge sedan du kunde se filmer som visade stora skärmar där man såg människor som höll digitala möten. Då var det film, drömmar och fantasi. Nu är det allas vår verklighet.

Framtidens sätt att hålla digitala möten har tagit oss alla med storm och det är lätt att ansluta sig till den digitala världen. Men för dig som inte kan allt det här tekniska finns det andra som kan hjälpa dig. Du kan beställa delar av ett system eller en härlig helhetslösning.

En helhetslösning kan innehålla olika slag av produkter, flera typer av installationer, ett riktigt fint serviceavtal och sist men inte minst, utbildning, så du förstår dig på allt och kan använda det till din fördel. Det är bra att vara insatt i hur allt fungerar. Då får du mera koll på tillvaron och kan hänga med bättre.

Träffas och håll digitala möten med alla du känner

Varför hålla på att åka fram och tillbaka för att träffas i verkliga livet, när det är så enkelt att bara koppla upp sig på en dator och se alla kollegor och vänner? Det är så roligt att träffas över hela världen, flera människor på samma gång. Det som började som en fantasi har blivit en realitet och nu är det helt tveklöst så att det är här för att stanna. Visst vill du vara med i den här svängen? Digitala möten är här för att stanna oavsett om du vill det eller ej.

Digital bokföring hanteras smidigt

25 sep 2021

Det är digital bokföring som är det nya och lätta sättet att få ordning på sina räkenskaper. Inga papper behövs mer, och information skickas lätt vidare i filer till banken och revisorn.

Det papperslösa kontoret som man förutspådde för många år sedan håller på att bli verklighet på allt fler ställen. Fördelarna med digitala och molnbaserade system har fått många tveksamma företagare till att ta steget och lita på tekniken. När du lämnar din bokföring till en redovisningsbyrå sköts det mesta digitalt. Kvitton skannas in i mobilen. Man skickar inte längre blanketter för momsredovisningen, utan det går iväg digitalt. Det är helt ute att skicka brev.

Rapporter och deklarationer med ett knapptryck

Det är lika enkelt för revisionsbyrån att skicka tillbaka rapporter och listor till dig, exempelvis med elektronisk post. Du kan också i många fall logga in själv i programmet och se vad de har bokfört. Molnet, som är en nätbaserad server, innebär att du inte lagrar allt i minnet i din egen dator, så om den blir förstörd av någon anledning finns minnet någon annanstans. Det är bekvämt för dig och enkelt att hämta information.

Många rutiner har helt försvunnit med digital bokföring, exempelvis att samla verifikat i en pärm och att stämpla med konteringsstämpel. Leverantörsfakturor skannas in och i många fall läses de in maskinellt. Saknar du dina gamla kontorsrutiner? Tänk så praktiskt att du slipper göra ändlösa backuper längre, och du kan lämna allt till bokföringsbyrån som gör en digital sammanställning och skannar in det som behövs. Läs mer om digital redovisning på denna sida: https://www.digitalredovisning.nu

När man tröttnat på siffror finns ekonomisk förvaltning

21 sep 2021

En del människor älskar siffror, tabeller och ekonomisk förvaltning. Andra blir trötta bara av att se ett kontoutdrag, men de tycker kanske om ord och berättar en bra historia istället.

Det är ju en väldig tur att vi alla har olika förmågor och intressen, och att inget är bättre än det andra. Det skulle inte bli många bröd sålda, hus byggda eller bilar reparerade om alla ville sitta och göra ekonomiska redovisningar. Men nu finns det de som gör de praktiska sakerna som en ekonomisk förvaltare sedan kan göra siffror av. Man behöver ju inte göra saker svårare än de är genom att tvinga sig att göra sånt man inte är bra på. Det går att dela upp och fördjupa sig, och det blir dessutom ett bättre gjort arbete för man får erfarenhet.

Har man en fastighet så är ekonomisk förvaltning nödvändigt

En hyresfastighet eller bostadsrättsförening får visserligen in regelbundna pengar men de ska användas till väldigt mycket. En byggnad med lägenheter och fasader, bilparkering och tak behöver ständig tillsyn. Det kommer att uppstå kostnader som måste planeras in och sparas till för att de ska bli möjliga. Som en hushållsbudget fast lite mer pengar och folk inblandade. Det tar tid och krävs mycket kunnande för att få ordning på alla siffror och för den som hellre berättar en god historia eller lagar en trasig bil är det en lättnad att lämna över allt till ett företag som bara sysslar med ekonomi.

Lämna bort din redovisning i Göteborg

29 sep 2020

Alla företag i Göteborg har ju sina bestyr med sin redovisning. För många är det ett extra jobb som de helst slipper. Anlita en redovisningsbyrå så får du praktisk hjälp och smarta tips.

Det är inte alla som får debet och kredit att gå ihop. I alla fall inte på papperet eller i datorn. Däremot kan ju firman gå lysande, bara de får sälja och slipper bokföringsarbetet. Känner du igen dig på den beskrivningen bör du anlita en redovisningskonsult i Göteborg snarast.

Papper på hög är frustrerande

Eftersom man förväntas bokföra sina affärshändelser löpande, är det bäst om man kan ha en rutin för det så att det sker så gott som direkt. Tyvärr saknas det ibland både tid och kunskap och räkningar kan bli liggande. Man tvekar om hur ett verifikat ska konteras, och så blir det plötsligt en hög med papper igen, som känns otrevlig att ta tag i. Om man inte gillar bokföring, alltså. För personalen på redovisningsbyrån är det intressant.

Papper på hög är frustrerande av många skäl. Dels för att man har dåligt samvete för den där bunten, men också för att man förlorar kollen allt eftersom tiden går. Bokför man direkt har man full kontroll över banksaldot, utestående fakturor och vilka kostnader man faktiskt har haft den senaste veckan. Dessutom har man ganska kort tid på sig mellan lönedatum och redovisningsdagen för skatt och arbetsgivaravgifter till Skatteverket. Låt någon annan sköta den biten.

Redovisning i tid sparar pengar

Det innebär ett stressmoment mindre att du låter en kvalificerad redovisningsbyrå ta hand om din löpande bokföring, lön, skatt och all annan rapportering till myndigheterna. Att man skickar in alla deklarationsblanketter i tid för till exempel momsredovisningen, innebär att man slipper stress och förhalning. Dessutom sparar man pengar. Att betala tusen kronor i straffavgift för en sen momsdeklaration är inte så roligt, och det är fullkomligt onödigt.

Dessutom har man med löpande bokföring full kontroll på sin ekonomi, och om man blir erbjuden ett fördelaktigt inköp vet man direkt om man har råd eller inte. Man håller koll på investeringar, budget och mycket annat. Skulle man tveka, slår man en signal till sin redovisningskonsult. Listor från datorn går att dra ut på några minuter, praktiskt taget för allting som rör företaget. Exempelvis får man siffror på allt från aktuella lagervärden till banklånens storlek, lönekostnader under året och hur mycket man har betalat för elektricitet och telefoni.

Hård konkurrens om duktiga chefer i Stockholm

11 aug 2020

Det råder en hård konkurrens om duktiga chefer i Stockholm. Faktum är att det handlar om lite av Vilda Västern där ingenting längre är heligt. Oavsett vilken bransch det handlar om så kan en nyckelperson i ett företag försvinna vidare till ett annat företag och en annan roll. Duktiga chefer växer inte på träd och de som har speciella kompetenser tenderar också att hamna under radarn.

Frågan är hur man själv ska hitta en ny chef? En nyrekrytering är en känslig historia där man aldrig får skynda sig igenom beslut. Väljer man fel person så blir det kostsamt och detta både sett till tid och reella pengar. Dessutom kan en felinvestering påverka arbetsklimatet negativt också; något som kan ta tid att korrigera.

Ju högre upp i hierarkin man kommer, desto mer känslighet och desto noggrannare undersökning krävs i samband med en chefsrekrytering i Stockholm. Var finns då kompetensen - hur hittar man nästa chef och hur ska man som företag agera för att verkligen få rätt person på rätt plats?

Rekryteringsföretag ger rätt person på rätt plats

Ibland kan man fråga sig vem som kom först av hönan eller ägget. Överför man den tankegången till arbetsmarknaden i Stockholm så kan man fråga sig om rekryteringsföretagen ligger bakom den stora förändringen eller om dessa i själva verket är lösningen på problemet.

Vi skulle säga både och. Det många företag gör - och gör rätt i - är att man tar professionell hjälp i samband med sin rekrytering till positioner högre upp inom företaget. Genom detta så får man en extern partner som genom olika metoder - undersökningar, tester, intervjuer - kan hitta och presentera lämpliga kandidater. Det sparar tid och det sparar pengar.

Att på egen hand söka efter en ny chef blir sällan lönsamt. En platsannons på Arbetsförmedlingen kommer knappt att läsas av någon som har den kompetens som krävs - det finns idag inga chefer som läser dessa och det av den enkla anledningen att man får sina jobberbjudanden via andra kanaler.

Headhunting är vanligt idag

Åter till hönan och ägget. De kanaler vi talar om handlar om hur rekryteringsföretag arbetar med att hitta kompetens. Idag är headhunting ett vedertaget begrepp inom rekrytering. Detta innebär att rekryteringsföretag alltid har ögonen öppna och öronen mot rälsen; man har ett gigantiskt nätverk som hela tiden används för att kunna hitta rätt kompetens till sina klienter. Det innebär att man tänker utanför boxen.

Ert företag behöver en ny chef med unika spetskompetenser, lång erfarenhet och med en viss typ av personlighet. Ingen lätt match; de flesta inom samma bransch som har dessa egenskaper är redan uppbundna och har arbeten som ger dem de utmaningar - och förmåner - de behöver.

Men - och här kommer headhunting in i bilden - hur ser det ut inom andra branscher? Det kanske finns en person som sitter fast i en roll som egentligen inte alls passar dennes egentliga begåvning och kompetens. En person som rekryteringsföretagen har koll på och som man kan ge ett erbjudande om att börja en ny karriär inom ert företag. Så kan det, förenklat, se ut om man väljer att anlita rekryteringsföretag i Stockholm om man ska tillsätta tjänster högre upp inom företag.

Fem tips som förenklar din lagerhantering

2 jun 2020

Ibland har vi för många saker på en och samma yta. Det är inte det att man är slarvig. Tanken är oftast att saken ska stå där tillfälligt. Men så blir den kvar, och fler saker hamnar på samma ställe.

Känns det igen? När man ska lämna tillbaka något som man har lånat eller om man behöver en speciell grej så är det ett helt projekt att hitta igen det. Även om man faktiskt vet var sakerna finns så är det besvärligt att få fram dem ur den vrå de sparats längst in i. Har man många sådana ytor så kanske det börjar bli dags att göra något åt det. Vad kan man då göra?

1. Börja rensa. Vara skoningslös och verkligen kasta allt som du inte längre behöver.

2. Bestäm dig för om någon plats i hemmet verkligen ska fungera som ett förråd.

3. Försök få en helhetsbild över hur det ska se ut när det är klart.

4. Vad ska sakerna packas i? Om de nu ska packas ner i något.

5. Ta hjälp av någon utifrån om det behövs. Om man inser att det inte blir bra ändå så finns det ett praktiskt alternativ. Man kan magasinera sakerna på annan plats. Man slipper ha alla saker hemma, samtidigt som man vet att prylarna är i säkert förvar.

Men tänk om man behöver något som man lämnat in för magasinering

Det är faktiskt ingen omöjlighet att man gör det. Det finns trots allt en anledning till att man sparat sakerna. Det enda som man behöver göra är att höra av sig en dag i förväg till företaget man använder och informera om att man kommer och vad man vill ha. Sedan gör man likadant igen när det är dags att ställa tillbaka sakerna igen. Kanske behövs inte det. För när sakerna är borta är det möjligt att man inser att man inte behöver dem längre, vare sig av praktiska eller privata skäl. Då kanske man väljer att sälja eller köra dem på tippen.

Vad mera kan ett logistikföretag vara bra för?

Har man utemöbler som behöver förvaras över vintern? Eller kanske en veteranbil som är avställd över vintern och behöver förvaras i väntan på våren? Logistikföretag kan vara till ovärderlig hjälp om man ska flytta till en annan ort. Då är det smidigt om de kommer och hämtar allt för att sedan ta grejerna till det nya hemmet det fastställda datumet. Vi tipsar att läsa mer på denna webbsida: https://www.karlholm-logistics.se/

Investera i din personal och i ditt företag

25 maj 2020

Personal som mår bra på jobbet är effektivare, lojalare och producerar mer samt talar väl om arbetsgivaren. Investera i ergonomi och god arbetsmiljö så investerar du i företagets framtid.

För att må bra och utföra ett bra jobb behöver vi alla goda förutsättningar i vår vardag och arbetsmiljö. En kontorsarbetsplats ska inte bara se snygg och stilig ut i samband med kundbesök, den ska framförallt vara trivsam och väl anpassad till de människor som jobbar där. Att arbeta med en god ergonomi vid arbetsplatsen är väldigt viktigt för att inte dra på sig värk och skador som kan bli bestående för resten av livet. Hur medvetna är ni om ergonomin på just er arbetsplats? Har någon hos er genomgått en ergonomiutbildning?

Satsa och vinn

Genom att satsa ordentligt på något så viktigt som arbetsplatsens ergonomi kommer ni att vinna i längden. Det finns många skickliga företagare som är specialiserade på ergonomi vid arbetsplatser - alla möjliga typer av arbetsplatser med olika förutsättningar och i olika miljöer. En riktigt god investering gör du i ditt företag och din personal om du hyr in en firma och låter samtliga anställda på företaget genomgå en sådan ergonomiutbildning. Då kan de själva se till att de ställer in bord och stolar på bästa vis samt att de vet med sig hur de ska jobba för att undvika skador och framtida men. Ofta räcker det med små justeringar vid en arbetsplats - ibland behövs investeringar i form av bättre möbler, utrustning eller belysning.

Steg ett är att utbilda

Visa att du bryr dig om din personal och gör en smart investering med ergonomiutbildning för samtliga anställda. Utse ansvariga skyddsombud som får specialkompetens. Men samtidigt är det lika viktigt att resten av personalen ska gå ergonomiutbildningen för att lära sig hur de ska arbeta i vardagen. De ska börja tänka på hur de sitter - att de växlar ställning och även står under en arbetsdag. Dina anställda ska lära sig hur man vilar armarna på armstöd eller bord för att slippa värk i axlarna. Eller hur datorskärmen ska vara placerad för att undvika gamnacke och problem med huvudvärk. Det finns så otroligt mycket som kan justeras i förebyggande syfte. Och för en arbetsgivare innebär investeringen i ergonomiutbildning att ni troligen får färre sjukskrivningar och en gladare personal som känner sig omhändertagen och uppskattad av sin arbetsgivare. Det finns ingen tvekan om att det är en smart investering.

Därför bör du fokusera på att förbättra redovisningen

16 maj 2020

Om man sköter sin redovisning på ett bra sätt så har man hela tiden full koll på sin ekonomi. Det kan vara bra att ta ett proffs till hjälp med bokföringen om man inte vill lägga tid på den själv.

Att använda sig av någon som hjälper en med bokföringen inom företaget kan vara bra, särskilt om man tycker det tar tid och energi från annat man måste göra. Att redovisa sina inkomster och utgifter är någonting som varje företag måste göra. Att bokföra sina ekonomiska händelser innebär att det förs anteckningar över olika transaktioner och andra affärshändelser som sker inom företaget. Alla händelser ska vara verifierade och dokumenterade med hjälp av antingen fakturor eller kvitton. Det ska kunna tas fram papper och uppgifter på att saker och ting har skett, och att det skett på rätt sätt.

Viktigt med bokföring

Att förbättra sin redovisning och bokföring kan göra stora skillnader för företaget. Allting måste som sagt dokumenteras och finnas på pränt, så att man kan visa att allting har gått rätt till. Det som bokföringen gör är att ge information om företaget och dess ekonomiska situation. Det behövs bokföring för att exempelvis kunna räkna ut hur mycket skatt företaget ska betala. Har man inte antecknat inkomster och utgifter i företaget kan det vara svårt att veta exakt hur mycket skatt som ska betalas. Den som inte sköter sin bokföring eller tar hand om den på ett korrekt sätt kommer att vara skyldig till brott, ett så kallat bokföringsbrott.

Vem har ansvaret?

Alla aktiebolag och enskilda firmor måste sköta sin bokföring. Även vissa typer av föreningar är skyldiga att göra bokföring över sin ekonomi. Man kan välja om man vill bokföra på en dator, eller för hand med vanligt papper och penna i en bokföringsbok. Har man en revisor som sköter all redovisning för en, görs bokföringen med dator. Bokföringsprogrammet gör också reskontra, resultat- och balansräkning och diverse statistik i princip automatiskt. Det är den enskilde ägaren av företaget som ansvarar för bokföringen även om någon annan har hjälpt till. Huvudansvaret ligger alltså hos dig, men det kan även vara revisorn som har utfört bokföringen som delar ansvaret tillsammans med dig.

Vad som gäller för hur länge fakturor och annat ska sparas kan skilja åt lite grann, beroende på vad det är för något det gäller. Men årsredovisningar och bokföring ska sparas i minst sju år innan de kan kasseras. Vi tipsar att läsa mer om bokföring här: https://www.revisorvästerås.nu

← Äldre inlägg