För att din enskilda firma ska kunna växa och få mer resurser är det viktigt att du återinvesterar åtminstone en del av vinsten. För de flesta företag i uppstartsfasen sker detta naturligt; man köper in mer utrustning, anställer kanske någon och har generellt fler anledningar att göra investeringar. Företaget växer och man får fler uppdrag. När intäkterna blir större och större kan det ibland vara svårt att veta hur man bäst ska återinvestera vinsten. Då kan det vara läge att ta en titt på värdepappershandel.
Att handla med aktier och andra värdepapper är aldrig riskfritt, utan värdepappershandel handlar alltid om hur stor risk man är villiga att ta. Det finns till exempel indexfonder, som har en väldigt liten risknivå sett över lång tid, eftersom de följer börsens egen utveckling. Vill du göra långsiktiga investeringar kan en indexfond vara ett bra alternativ till ett sparkonto. Det är också en form av investering som inte kräver ett jättestort engagemang från din sida. Vill du däremot ha chans att tjäna mycket pengar på kort tid måste du göra mer aktiva val och sätta dig in mer i vilka företag som kan förväntas växa mest den närmaste tiden.
Företag behöver en LEI-kod för värdepappershandel
Innan du kan börja handla med värdepapper med företaget måste du dock registrera en LEI-kod. Förkortningen LEI står för Legal Entity Identifier och är en personlig kod som fungerar som ett digitalt id och gör det lättare för banker och myndigheter världen över att spåra transaktioner. När en transaktion av värdepapper sker mellan två företag måste båda parter uppge sin LEI-kod innan de kan genomföra affären.
Du som har enskild firma behöver dock inte skaffa en LEI-kod om du enbart tänker handla med aktier och fonder. Om du däremot avser att handla med derivatinstrument som optioner och terminer måste du registrera din firma för en LEI.
Varför behövs LEI?
Innan kravet på LEI-kod var det ofta svårt för myndigheter att spåra transaktioner och undersöka misstänkt pengatvätt, bedrägeri och annan kriminell verksamhet kopplad till värdehandel. Framför allt var det svårt för myndigheter i olika länder att samarbeta och dela information mellan varandra. Därför beslutade EU att från och med 2018 ska alla företag som vill handla med värdepapper uppge sin LEI-kod vid varje transaktion. Bankerna kan då rapportera transaktionerna till finansiella tillsynsmyndigheter, som den svenska Finansinspektionen. Detta har gjort det lättare för myndigheterna att spåra transaktioner och upptäcka eventuellt missbruk av värdepappersmarknaden.
Hur skaffar man LEI?
Att registrera sig för LEI är lyckligtvis enkelt. Allt du behöver göra är att hitta en lämplig LEI-leverantör och fylla i en ansökan och betala en avgift så har du din LEI-kod inom någon vecka. Du behöver inte registrera en LEI hos ett företag i Sverige, men det kan vara mest praktiskt. Hos GLEIF, Global Legal Entity Identifier Foundation, kan du se vilka leverantörer som är registrerade och hos vilka du kan ansöka om en LEI.
Andra inlägg
- Ansöka om arbetstillstånd i Sverige med experthjälp
- Smidig kontorsflytt i Göteborg: en balanskonst
- Varumärkesstrategier för dagens konkurrenskraftiga marknad
- Helhetslösningar för restauranger – design och byggnation
- Modern bokföring kan underlätta företagandet i Stockholm
- Fasadskyltars plats i Stockholms stadsmiljö
- Brandskyddsansvarig på arbetsplatsen – viktigt för säkerhet
- Laddstolpar i en BRF ger förändring av stadsbilden
- Redovisningskonsult i Stockholm skapar ordning och reda
- Kontorsstädning i Solna ökar välbefinnande och effektivitet