Syns man inte så finns man inte. Det är lite av en vedertagen sanning gällande alla typer av verksamheter. I Stockholm så blir detta extra tydligt så man inte - som i mindre städer - kan förlita sig på att kompisar och bekanta sköter marknadsföringen genom att tala gott om den verksamhet man driver.
Vi skulle vilja ta det här ett varv till också: syns man inte så finns man inte - men syns man på fel sätt så är det hela precis lika illa. Vad menar vi med det? Vi ger två stycken exempel på hur det kan stjälpa en verksamhet att synas på fel sätt:
- Dålig marknadsföring: Många företag väljer att plåga allmänheten med sitt budskap. Det kan handla om en jobbig reklamjingel, det kan handla om tråkiga reklamfilmer och det kan handla om att försöka hamra in ett budskap som ingen egentligen är intresserad av. Det kan även innebär att man annonserar på fel plats. Att exempelvis ha en banner för sitt företag på en site med ett tvivelaktigt rykte är sällan någon sund idé sett ur ett marknadsföringsperspektiv.
- Tråkiga skyltar: Detta gäller främst verksamheter som är beroende av skyltar - exempelvis caféer, restauranger, butiker och andra företagare som, så atts äga, vill dra in folk från gatan. Varför inte använda sig av lockande skyltar? Detsamma gäller för företag som lyckats med sitt uppsåt - fått in en kund i fastigheten - och sedan välkomnar denna med en skylt utskriven från sin egen skrivare. Hur seriöst känns det? Ett A4-papper som visar vem man är, vad man sysslar med och som, enligt oss, borde få en kund att vända direkt i dörren.
Ta hjälp med logotyp av design av skylten
Lyckligtvis så finns lösningar på båda problemen. Vi fokuserar på skyltar här. Det första man måste göra är att utforma en design på skylten - och sin egen logotyp - som tittar balansen mellan det konstnärligt ambitiösa och det, för kunderna, informativa. Det ska - kort och gott - handla om skyltar som är snygga, som bjuder in ochs om er kunderna relevant information på en gång.
Det hela låter enkelt och många tänker förmodligen i banorna att det bara är att smälla upp en så stor skylt som möjligt. Riktigt så enkelt är det dock inte. I Stockholm - som till största del räknas som ett detaljplanelagt område - så måste man ansöka om ett bygglov. Tråkigt, men nödvändigt. Därför så har man också ramar att hålla sig inom - både sett till storlek, utformning, färg och placering av skyltar. Därför så bör man också ta hjälp med allt detta.
Ett företag som tillverkar skyltar är experter på allt som rören skylt kontra bygglov. Genom att anlita ett sådant företag så kommer du att få en perfekt produkt som smälter in i omgivningen, som håller den design du önskar och som - förhoppningsvis - är så tilltalande att kunderna väljer att kliva in genom dörren.
För inspiration och tips, besök: http://www.skyltarstockholm.org/.
Andra inlägg
- Ansöka om arbetstillstånd i Sverige med experthjälp
- Smidig kontorsflytt i Göteborg: en balanskonst
- Varumärkesstrategier för dagens konkurrenskraftiga marknad
- Helhetslösningar för restauranger – design och byggnation
- Modern bokföring kan underlätta företagandet i Stockholm
- Fasadskyltars plats i Stockholms stadsmiljö
- Brandskyddsansvarig på arbetsplatsen – viktigt för säkerhet
- Laddstolpar i en BRF ger förändring av stadsbilden
- Redovisningskonsult i Stockholm skapar ordning och reda
- Kontorsstädning i Solna ökar välbefinnande och effektivitet