Ska du delta i mässa?

Det kommer nästan alltid till en tidpunkt när ett företag bör delta i en mässa av något slag. De flesta branscher har olika mässor som alla som vill hålla sig framme och synas, bör finnas med på. Att inte synas och ägna sig åt marknadsföring innebär att man förr eller senare dör ut. Men ser man till att finnas med och ägnar sig åt reklam och marknadsföring så kommer man att växa. Har ens namn fastnat i folks medvetande så blir det sedan så mycket lättare att växa sedan.

Så hur ska du göra vid nästa mässa som man kommer att ha just inom din bransch? Ju snabbare man får in rutiner på att finnas med på olika mässor, desto bättre kommer det att bli. Här bör man tänka både långsiktigt och konsekvent. Att jobba med marknadsföring är alltid ett lånsiktigt arbete. Och det är inte alltid så att man ser effekterna på det arbetet på en gång.

Se till att synas i den stora massan

Ska kunderna upptäcka en på en mässa gäller det ju att ha montrar som attraherar. Visserligen kan man röra sig bland alla dem som deltar i mässan, och dela ut flyers, men det viktigaste är att ha så snygga och tilltalande montrar så att kunderna vill komma fram och närmare bekanta sig med ditt företag. Ju mer tilltalande monter som du har, desto bättre och desto större chans så stannar människorna vid just ditt företag.

Få personlig hjälp med monter

Om du tar kontakt med rätt tryckeri kan du få en personlig service och hjälp så att just det budskap som du har, kommer fram genom de produtker som är viktiga att visa upp på en mässa. Här kan du ju behöva både affischer, en eller flera mässväggar, kanske en rollup eller en beachflagga? Du kanske vill ha en disk, dit kunderna kan komma och prata med dig? Kanske du behöver flyers som du lätt kan ge till kunderna som lockar dem till fortsatt samtal med din personal? Då behöver de kunna ge ett visitkort i handen som underlättar till fortsatt kontakt mellan personalen och nya kunder? 

Tänk långsiktigt med marknadsföring

Här behöver man tänka brett och marknadsföringsmässigt. Marknadsföring sker oftast i flera olika steg och det kan ta både tid och resurser innan man ser resultaten. Ibland kan det kosta att satsa på marknadsföringsmaterial, men i längden är det nödvändiga kostnader.

15 Dec 2019