Rätt webbsida ger kunder på orten

Har du ett enskilt företag i Stockholm och vill nå fler kunder? Börja med att se över din hemsida och fundera på om du vänder dig mot rätt område. Det finns nämligen en stor fördel att i vissa fall bredda hemsidans innehåll så kunden upplever den mer lokal. 

Om du har ett städföretag, är takläggare eller kanske målare i Stockholm  tar du säkert emot kunder över nästan hela Stockholmsområdet. Att behöva åka en timme till andra sidan stan kan det var värt – i alla fall för större jobb. 

Men kunderna tänker inte alltid så utan söker ofta hantverkare och service mer lokalt. Det är även något som man bör ha koll på och utnyttja som företagare.

Taket som läggs – i Enskede

En takläggare i Enskede har kunder över stora delar av Stockholm. Hemsidan byggs upp mot att man just har denna målgrupp. Men de märker av att många kunder i just Enskede inte anlitar dem. Varför? Den enkla anledningen kan vara att företaget inte marknadsfört sig lokalt. 

För dessa takläggare vore det självklart en fördel att få jobba lokalt för att därigenom slippa långa arbetsresor. Dessutom är det lättare att bygga upp ett gott rykte inom ett mer lokalt och begränsat område. 

Vad behöver takläggaren göra?

Utöver klassisk marknadsföring lokalt så finns en fördel att ha en undersida på sin webbplats som just riktar sig mot Enskede. Man kan visa upp exempel på jobb man genomfört på denna ort, nämna hur länge man varit aktiv och kanske vilka jobb som är aktiva för tillfället. 

Om en kund kommer in på denna undersida på webbplatsen kommer personen att uppleva den lokala anknytningen som ofta höjer konverteringen. Dessutom blir det lättare att synas på internet på sökningar på olika ortsnamn. 

Startsidan kan framhäva att de är takläggare och jobbar över hela Stockholm. Det är denna sida som de flesta kommer att besöka. Men ett par undersidor kan vända sig mot enstaka stadsdelar eller småorter runt omkring. Detta för att kunder som söker efter lokala hantverkare verkligen ska kunna hitta detta. 

Vanligt på större företag 

Denna struktur är relativt vanlig på större företag. Ett klassiskt exempel är IKEA som med sin hemsida visar information om varje varuhus runt om i Sverige. På dess startsida visas reklam och information om företaget överlag. Sedan kan man gå ner på undersidor och läsa om företagets verksamhet på olika orter. 

Det finns däremot en tydlig skillnad. IKEA har varuhus i flera städer och informationen kommer därmed bli olika utifrån vilken stad som man önskar information om. Om en takläggare marknadsför sig mot olika stadsdelar blir informationen relativt lika – det blir ju inte olika arbete utfört beroende på var det utförs. Däremot kan man, som nämnts, visa exempelbilder och pågående arbete för att kunderna ska kunna se resultatet på hus i närheten. 

28 jul 2018