Fördelar med att rekrytera själv

Växer organisationen så ni behöver anställa fler? Behöver ni tillsätta en helt ny position på företaget? Eller har någon slutat och det är dags att leta efter ersättare?

Fördelarna med att sköta rekryteringen själv är många. En av fördelarna är att du inte missar några guldkorn som ett rekryteringsföretag kan missa för den sökande kanske inte besitter de erfarenheter du eftersöker. Rätt personer kan faktiskt läras upp om man verkligen tror på dem. Du får själv läsa alla cv:n och personliga brev så du vet precis vilka du träffar och får själv avgöra vilka som du tror kan passa hos er, både erfarenhetsmässigt och personlighetsmässigt. Det är viktigt att passa in i företagets atmosfär.

När du ska anställa personal, undvik..

  • Att hoppa över provanställningen

Du har bråttom i rekryteringen och har helt plötsligt hoppat över provanställningen. En provanställning kan vara i max 6 månader, det går att välja en kortare period också. Genom att hoppa över provanställningen helt eller ha en för kort provanställning kan det resultera i att du blir fast med en anställd som inte fungerar i ditt företag. Provanställningen är till för att ge både dig och din anställd tid att komma in i företaget och arbetsuppgifterna. Tyvärr passar inte alla in i alla företag.

  • Att vara otydlig med vad du förväntar dig av den du vill anställa

Detta skapar osäkerhet av den som sitter på intervjun och det kan göra så många som egentligen är lämpliga för jobbet väljer att tacka nej till ditt arbetserbjudande.

  • Att göra det själv när det är många som ska anställas

Om det är många som ska anställdas så kommer du behöva lägga mycket resurser på att läsa igenom personliga brev & cv:n, boka in och boka om arbetsintervjuer, genomföra intervjuerna och sedan bestämma vilka som är lämpliga kandidater. Ta hjälp av ett rekryteringsföretag som gör sållandet åt dig.

  • Att inte följa upp dina nya anställda

När du väl anställt någon som du tror kan utföra arbetet så är det jätteviktigt att följa upp den anställde. Förstår den anställde vad som förväntas? Förstår den anställde sina arbetsuppgifter? Kommer den anställde in i gruppen och företaget? Om du inte följer upp detta så får du osäker personal som antagligen inte kan vara lika effektiv som du önskade när du genomförde anställningen.

Det svåra med att sköta rekryteringen själv är om du ska anställa någon för en position du själv inte kan så mycket om, så du vet inte riktigt vilka kunskaper och erfarenheter som du faktiskt letar efter. Använd då ett rekryteringsföretag som sitter på den kunskapen som du saknar. Det är värt det när du får precis den personal som du söker efter och behöver.

23 mar 2017