Finns det värde i att trycka upp reklam?

För mindre företag så handlar mycket om att hitta balansen mellan smak och kostnad. Kort sagt: hur mycket kan en sak generera sett till hur mycket den kommer att kosta? Ett större företag har ofta råd att släppa lite på detta och kan välja saker lite mer på chans, detta medan du som mindre företag måste hålla lite hårdare i din plånbok. en delikat fråga i sammanhanget handlar om marknadsföring. Hur mycket är du beredd på att lägga för att synas och hur mycket kommer det i så fall att innebära i nya kunder? Det vet man aldrig och det är också det som gör frågan så pass känslig.

Vi skulle säga att ett företag som fullt ut litar på den egna kompetensen tyvärr inte kommer att komma långt. Man kan inte förlita sig på mun-till-öra-metoden där nöjda kunder hela tiden rekommenderar dig vidare. Det måste komma nya kunder av sig själv också och sådana får man genom reklam och marknadsföring.

Men, den behöver inte vara av det traditionella slaget. Faktum är att det kan vara en ren förlustaffär att annonsera i tidningen - av den enkla anledningen att få läser den idag. Detsamma gäller dyr tv-reklam och reklam på radion. Vårt råd är att man marknadsför sig på andra sätt och att man börjar synas där kunderna finns.

SEO-byrå och ett tryckeri ger dig försprång

De flesta använder internet och Google för att hitta saker. Ditt företag vill alltså hamna i toppen då någon söker efter de tjänster och produkter ni erbjuder; ni vet att om ni gör det så kommer nio av tio att välja ert företag framför era konkurrenter i Stockholm.

Det sker inte av en slump; en högre placering på Google är frukten av ett hårt jobb som utförs av en SEO-byrå. En sådan kan vara värd sin vikt i guld och det behöver inte kosta så mycket. SEO - sökmotoroptimering - är definitivt billigare än vanlig reklam och det är dessutom en långsiktig tjänst där ingenting lämnas åt slumpen.

En annan bra påse att stoppa pengarna i handlar om ett tryckeri. Låt ett tryckeri trycka upp reklamprodukter - golfbollar, t-shirts, muggar och kepsar - och sprid dessa för vinden. Fundera samtidigt över om det kanske är dags att byta logotyp.

Ett tryckeri i Stockholm kan ofta hitta andra designer som gör sig bättre i tryck och som fångar ögat på ett tydligare sätt. Det kan innebära att man adderar lite färg, att man byter typsnitt och att man förstorar vissa detaljer. Ett tryckeri kan definitivt göra skillnad. Syns man inte så finns man inte. Marknadsför dig på rätt sätt och det finns väldigt mycket guld att hämta.

Besök https://www.tryckstockholm.nu/ för att se vad ett modernt tryckeri har att erbjuda.

2 dec 2018