Blogg

Frilansare eller konsult? Ladda ned en bra app för tidsrapportering

1 apr 2019

Som frilansare eller konsult kan ibland själva tidsrapporteringen stjäla onödigt mycket tid. Det gäller att man har god koll på hur många timmar man jobbat med respektive kund, men det är också bra att – för intern uppföljning – kika på hur mycket tid man lägger på till exempel sälj eller administration.

Idag finns en mängd olika bra appar för såväl iOS som Android. De är lätta att hitta bara man söker efter dem. En enkel sökning på till exempel ”tidsrapportering app” i valfri sökmotor lär ge dig en mängd intressanta resultat.

Kommer med många fördelar

Att ha god koll på sin tidsrapportering kommer med många fördelar. En fördel är att man ser till att faktiskt debitera kunden den tid som arbetet har tagit – varken mer eller mindre. När man arbetar med många olika projekt och kunder – och kanske vill variera mellan dem på en arbetsdag – är det lätt att glömma bort timmarna om man inte aktivt tecknar ned dem.

Att anteckna tid i ett vanligt kalkylblad är visserligen möjligt, och det är många som gör det. En hektisk arbetsdag är det dock lätt att glömma av det, för att sedan i slutet av arbetsdagen fundera på vad man ska debitera respektive kund. En del som är osäkra kanske debiterar i underkant för att vara på den säkra sidan, något som frilansaren eller konsulten givetvis förlorar pengar på att göra.

Sedan kan man också spara en hel del tid. Det må bara vara 5,10 eller 15 minuter per dag, men under en vecka kan det handla om en halv timme eller timme som faktiskt kan spenderas på inkomstbringande arbete. En konsult som debiterar 700 kronor i timmen skulle då kunna tjäna in till exempel 350 eller omkring 875 kronor extra i veckan. Visserligen inga jättesummor i förhållande till timlönen – men utslaget på ett år kan det bli en mycket fin bonus.

En annan fördel är möjligheten till intern uppföljning. I en bra app för tidsrapportering får du en överskådlig blick över hur dina arbetstimmar faktiskt fördelas. Snabbt kanske du kan märka var du halkar efter, var du ligger i fas och vilka kunder du kanske bör jobba mer med. Ställ det bara i relation till hur mycket du tycker om att arbeta med respektive kund. Kanske märker du att får tid, eller borde, lägga ned mer energi på en av kunderna?

Vad kostar det?

En app för tidsrapportering kan vara gratis, eller kosta över 100 kronor i månaden. Det beror helt enkelt på vilken app du väljer. Ska du ha någorlunda god funktionalitet behöver du sannolikt betala ett par tior i månaden, men om du lyckas spara några timmar i veckan tack var den, är det en ren vinstaffär.

De appar för tidsrapportering som är gratis har normalt en väldigt begränsad funktionalitet. Visserligen duger det ofta till grundfunktioner, men för att få tillgång till exempel att göra-listor, dokumentdelning, schemaläggning och fakturering krävs normalt en betald prenumeration. Men det kan det vara värt.

Hantverksdata har en populär app för tidsrapportering.

Värdepappershandel kan ge extra intäkter till företaget

27 mar 2019

För att din enskilda firma ska kunna växa och få mer resurser är det viktigt att du återinvesterar åtminstone en del av vinsten. För de flesta företag i uppstartsfasen sker detta naturligt; man köper in mer utrustning, anställer kanske någon och har generellt fler anledningar att göra investeringar. Företaget växer och man får fler uppdrag. När intäkterna blir större och större kan det ibland vara svårt att veta hur man bäst ska återinvestera vinsten. Då kan det vara läge att ta en titt på värdepappershandel.

Att handla med aktier och andra värdepapper är aldrig riskfritt, utan värdepappershandel handlar alltid om hur stor risk man är villiga att ta. Det finns till exempel indexfonder, som har en väldigt liten risknivå sett över lång tid, eftersom de följer börsens egen utveckling. Vill du göra långsiktiga investeringar kan en indexfond vara ett bra alternativ till ett sparkonto. Det är också en form av investering som inte kräver ett jättestort engagemang från din sida. Vill du däremot ha chans att tjäna mycket pengar på kort tid måste du göra mer aktiva val och sätta dig in mer i vilka företag som kan förväntas växa mest den närmaste tiden.

Företag behöver en LEI-kod för värdepappershandel

Innan du kan börja handla med värdepapper med företaget måste du dock registrera en LEI-kod. Förkortningen LEI står för Legal Entity Identifier och är en personlig kod som fungerar som ett digitalt id och gör det lättare för banker och myndigheter världen över att spåra transaktioner. När en transaktion av värdepapper sker mellan två företag måste båda parter uppge sin LEI-kod innan de kan genomföra affären.

Du som har enskild firma behöver dock inte skaffa en LEI-kod om du enbart tänker handla med aktier och fonder. Om du däremot avser att handla med derivatinstrument som optioner och terminer måste du registrera din firma för en LEI.

Varför behövs LEI?

Innan kravet på LEI-kod var det ofta svårt för myndigheter att spåra transaktioner och undersöka misstänkt pengatvätt, bedrägeri och annan kriminell verksamhet kopplad till värdehandel. Framför allt var det svårt för myndigheter i olika länder att samarbeta och dela information mellan varandra. Därför beslutade EU att från och med 2018 ska alla företag som vill handla med värdepapper uppge sin LEI-kod vid varje transaktion. Bankerna kan då rapportera transaktionerna till finansiella tillsynsmyndigheter, som den svenska Finansinspektionen. Detta har gjort det lättare för myndigheterna att spåra transaktioner och upptäcka eventuellt missbruk av värdepappersmarknaden.

Hur skaffar man LEI?

Att registrera sig för LEI är lyckligtvis enkelt. Allt du behöver göra är att hitta en lämplig LEI-leverantör och fylla i en ansökan och betala en avgift så har du din LEI-kod inom någon vecka. Du behöver inte registrera en LEI hos ett företag i Sverige, men det kan vara mest praktiskt. Hos GLEIF, Global Legal Entity Identifier Foundation, kan du se vilka leverantörer som är registrerade och hos vilka du kan ansöka om en LEI.

Läs mer på https://sv.nordlei.org/

Starta egen byggfirma

13 mar 2019

De flesta hantverkare kommer i karriären till en punkt där de känner att de vet och kan tillräckligt mycket för att kunna stå på egna ben, i stället för att jobba som anställd. Att starta enskild firma och bli sin egen är ett stort steg att ta, men inom bygg och renovering kan det vara väldigt fördelaktigt. En byggare i Stockholm som startar egen byggfirma kommer att ha relativt lätt att få kunder. Utmaningen ligger snarare på att göra ett så bra jobb och ha ett så bra bemötande att man får kunderna att ringa även nästa gång de behöver hjälp.

Vanligt med enskild firma bland hantverkare

Enskild firma är en utmärkt företagsform för en byggare. F-skatt krävs för att unna dra av ROT och bedriva vinstdrivande verksamhet. I en enskild firma måste man inte jobba själv utan kan ha anställda som kompletterar de kunskaper man själv saknar. Även om man inte vet någonting om att driva företag så kan man  om man har viljan, lära sig mycket på relativt kort tid. Dessutom kan uppgifter som bokföring och deklaration lejas ut till någon annan, även om det ås klart alltid är bra att ha grundkunskaperna.

Bredda kompetensen

Det kan vara bra att ha ett startkapital innan man drar igång sitt företag. Har man möjlighet att anställa en eller ett par personer så kan man ta fler jobb inom fler områden redan från början. Om du själv är en duktig snickare, kan du ha stor nytta av att till exempel anställa en bra målare eller en elektriker. Ni kan då ta er an flera typer av projekt och få större uppdrag.

Vill du kunna anställa hantverkare i din enskilda firma måste du först registrera dig som arbetsgivare, vilket du gör hos Skatteverket. Som arbetsgivare är du förutom lön skyldig att betala in arbetsgivaravgifter och sociala avgifter för de anställda, så räkna ordentligt innan du anställer någon

Skaffa kunder och behålla dem

Har man en byggfirma i Stockholm är det lätt att få kunder och uppdrag som renoveringar, tillbyggnader och liknande. Det finns många bostäder i Stockholm och det byggs nya hela tiden. Profilera dig gärna inom ett speciellt område och en speciell typ av byggjobb, till exempel ”fasadrenovering i Nacka” eller vad du nu har för spetskompetens. Se även till att du har en bra hemsida som du uppdaterar ofta, så får kunderna lättare att hitta dig.

Genom att bemöta kunder på ett schysst sätt, vara tillmötesgående och aktiv, samt framför allt genom att göra ett bra jobb, får du kunderna att ge dig bra omdömen och ryktet om din byggfirma sprids. En byggfirma vars hantverkare är trevliga och duktiga har stora möjligheter att få fler jobb av tidigare kunder, något som är nödvändigt för att växa och bli större.

Konkurrenter eller kollegor?

Ett bra tips är att se andra byggfirmor som kollegor och möjliga samarbetspartners i stället för konkurrenter. Om en konkurrerande firma är duktiga på VVS, ta in dem på nästa projekt där du behöver duktiga rörmokare. Chansen är stor att gesten återgäldas i framtiden. På detta sätt kan enskilda byggfirmor hjälpa varandra att få fler jobb i stället för att konkurrera om jobben.

För inspiration, besök https://www.byggfirmastockholm.biz.

 

Då behöver du en advokat

7 mar 2019

Finns det svåra områden att arbeta inom, som företagare? Ja, det tror vi absolut. Det finns många juridiska fallgropar som man som företagare kan hamna i, utan att man för den sakens skull är en kriminell person. Det kan vara om man som företagare arbetar med avtal, med finanser, som arbetsgivare. De flesta av dessa fall ger inte mer än böter, om man skulle bevisas ha brutit mot lagen. Det är inte alla gånger som det är helt svartvitt om vad som gäller. Lagen är inte alltid glasklar heller om vad som är tillåtet och inte är det. Dessutom ska en polis alltid bevisa att ett brott har begåtts, och det är inte alltid polisen heller är säker på sin sak. Skulle det visa sig en vacker dag att polisen misstänker det, är det alltid bäst att ha en brottmålsadvokat vid sin sida. 

Hur får man tag i en bra advokat?

Nu är det ju inte alla som känner en brottmålsadvokat. Och det är mycket stor skillnad på den som är en duktig advokat, och den som inte är det. Så hur får man tag i en som är bra advokat, och dessutom en duktig brottmålsadvokat? Det är tyvärr inte bara att gå in på hitta.se och ta första bästa som heter något på A. Här bör du alltid kontrollera upp en sådan, och gå på omdömen och fråga andra som har råkat ut för liknande situationer och hellre gå efter rykten om en  duktig advokat, än att gå efter hitta.se.

Anlita en advokat med stor erfarenhet

Erfarenhet är en av de viktigaste egenskaperna som man ska gå efter innan man bestämmer sig för vilken jurist man vill anlita. För en brottmålsadvokat är det viktigt att den personen mycket väl känner till hur poliser och åklagare arbetar, och som snabbt hittar rätt polis att prata med, som kan prata med åklagaren och få fram det rätta underlaget som du som misstänkt behöver. Som misstänkt är det meningen att man alltid ska få mesta möjliga underlag och vad åklagaren misstänker att du har. Du ska alltid kunna få chansen att svara på det som hon, eller han, har för skäl att misstänka dig för. I en rättsstat ska en misstänkt alltid få chansen att bevisa sin oskuld. Av den anledningen är det viktigt för en advokat att få veta vilka grunderna som är till att åklagare tror och utreder om du är skyldig till brott, eller ej. Läs mer om brottmålsadvokat på: http://www.brottmålsadvokat.biz.

Sluta dröm - ta steget och starta ett företag

22 feb 2019

Hur många har inte gått med gamla drömmar att driva eget företag? Den där idén som legat och grott under lång tid. Eller att slå sig fri från företaget som man arbetet på och öppna eget med all sin kompetens och erfarenhet.

Många längtar efter att få vara sin egen chef och ha större valfrihet. Det är en underbar känsla att börja tjäna pengar på sin egna idé och det egna arbetet. Och att det märks i goda tider och efter hårt arbete i den egna plånboken och inte hos ägaren på firman där du är anställd.

Testa dina idéer noga innan

Har du en bra företagsidé så måste du undersöka marknaden och efterfrågan först. Hur ser konkurrensen ut? Hur ser framtiden ut? Gör en marknadsundersökning så ser du hur vilka konkurrenter som finns.

Kanske finns det konkurrenter men inte just i din stad. Har du en produkt som ska produceras bör du undersöka vad den skulle kosta att framställa och vilket pris den skulle erbjudas till slutkonsument. Vad kostar konkurrenternas produkter eller tjänster?

Skynda långsamt

Är det redan en etablerad produkt eller tjänst så är det en god idé att börja i liten skala först. Kanske kan du arbeta kvar på ditt företag på deltid ett tag eller ta tjänstledigt. Då har du något att falla tillbaka på om det inte fungerade. Det behöver absolut inte vara ett misslyckande om det inte visar sig fungera, utan kan vara en nyttig lärdom för att prova igen vid ett senare tillfälle.

Kanske var marknaden inte redo eller att du satsade för stort för snabbt. Och i värsta fall kan du vara stolt att du vågade prova, istället för att gå resten av livet och undra hur det hade gått. En viktig sak att tänka på är att det kan vara osäkert att vara egenföretagare eftersom man tar allt ansvar själv. Vissa passar för det, andra inte. Många kan aldrig tänka sig att vara anställda igen.

Praktiska saker att tänka på

När man bestämt sig för att ta steget behöver man besluta om man behöver en partner, något som är tryggt i början. Man har någon att dela med- och motgångar med. Man behöver inte gå in med lika mycket eget kapital. Sedan måste man fråga sig var verksamheten ska hålla till. Det beror såklart på hur stort företaget är.

Du kanske behöver en verkstadslokal, ett lager eller ett kontor. Ett bra tips är kontakta ett företag som hyr ut lokaler till företag. Dessa brukar ha flera bra alternativ att välja på. Besök denna sida om du är i behov av lediga företagslokaler.

Behöver man köpa in maskiner, verktyg och datorer i en uppstartsfas är klokt att kontakta din bank. Våga ta steget, du kommer inte att ändra dig.

Bli bättre på säljmöten!

7 feb 2019

Om du arbetar som egen företagare, är du den som ska sälja in ditt eget företag, det vill säga, dig själv, för att få in nya kunder. När man är sin egen är man sin egen VD, ekonom, marknadsförare, controller och säljare. Då är det du som ska sälja in din affärsidé och dina produkter, varor och tjänster. Det är du som ska arbeta med marknadsföringen. Ju bättre du blir på argumentation desto bättre kommer det att gå, att få andra att inse behovet av dina varor och tjänster.

Så blir du bättre att argumentera för din sak

Om du går en retorik kurs kommer du bland annat få lära dig hur du ska använda din röst, ditt kroppsspråk, och hur du talar. Du vet väl att det är endast en liten del i vad du säger som får folk att lyssna och mestadelen beror på HUR du säger det; alltså hur du använder rösten. Om du lär dig att höja rösten, tala tydligt och långsammare, rätar på ryggen och står stadigt på golvet och använder magmusklerna när du talar, kommer andra att lyssna sedan på VAD du säger. Om du går en retorik kurs lär du dig de knepen för att få människor att lyssna på dig; hur du fångar deras uppmärksamhet, hur du kan få dem att fortsätta lyssna, även när de blir trötta. när de tappar uppmärksamheten. Hur du kan tala länge utan att de tröttnar på att lyssna på dig.

Argumentationsteknik bra att kunna 

När man arbetar som säljare är just argumentationsteknik ett av de viktigaste verktyg som du har. Det gäller att få andra att inse varför de ska köpa det som du har. Du ska ju sälja in dig shälv. Gillar människor dig, då köper det som du har att sälja, även om det bara skulle vara stekt gröt, kommer de att vilja köpa det av dig. 

På en retorik kurs kommer du att lära dig:

  • tala klart, tydligt och långsammare
  • hur du gör pauser när du talar
  • hur du ska stå, gå och tala
  • se på dem du talar till och inte blunda

Du kommer helt enkelt att lära dig samma knep som skådespelare lär sig. Du kommer att lära dig hur du ska andas och använda magstödet när du talar. Hur du ska titta på människor och hur du tar in alla dem som ska lyssna på dig. Du kommer att lära dig memorera det som du ska tala. 

När du vill fokusera på annat

12 jan 2019

Har du ett eget företag? Har du fått möjigheten att arbeta med något som du brinner för? Då har du alla möjilgheter att lyckas. Att arbeta med det som man både är duktig på och som man tycker är det allra bästa och roligaste man vet är en bra förutsättning att lyckas med ditt företag. Åtminstone i början är det mycket arbete att få ett företag att rulla ekonomiskt. Till en början får man räkna med att man inte har ett 9-5 jobb, utan får arbeta både dagtid och kvällstid. När man väl har fått in en ruljans på inkomsterna kan man försöka avgränsa arbetstiderna till någorlunda mänskliga arbetstider så att du hinner återhämta dig. Får du in en inkomst så att du kan leva på den, kanske du kan lägga över bokföringen på ett annat bolag? Så här fungerar det.

1. Ett annat företag gör din bokföring

Om du anlitar ett annat företag för din bokföring kan du få hjälp med alla dina kvitton. Då samlar du ihop allt som har med företagets utgifter att göra, och sänder de fakturor som du i din tur ställer till dina kunder till det företag som tar hand om din bokföring. Då tar de hand om bokföringen och räknar ut om du har en ekonomi i balans.

2. De sänder ut de fakturor som du har till dina kunder

Har du många fakturor som du sänder till dina kunder, kan de sköta om den delen åt dig. Då kan de se till att de blir betalda, och för bok när de blir det. De kan även ansvara för att påminna kunderna att betala dig.

3. De betalar in moms och skatter

De ser också till att betala in mom och skatter som du ska betala. De flesta momsinbetalningar ska göras varje månad och tiden går fort, särskilt om man har mycekt arbete att göra. Då kan det vara svårt att få tiden till att göra momsinbetalningarna.

4. De gör bokslut och deklarationer

Bokföringsfirman kan även göra bokslut i slutet av året och ser då om din ekonomi är i balans, om du går back eller går med vinst. Är du i början av ditt företagande är det inte något konstigt om du går minus. Men om du går år efter år i minus, kanske du ska fundera på om det kanske är dags att göra något annat, som är mer lönsamt.

Läs mer här om du funderar på att anlita en bokföringsfirma som hjälper dig med löpande bokföring i Stockholm.

Är en körkortsutbildning avdragsgill?

11 jan 2019

Du har precis startat en enskild firma och du är så klart nyfiken på vad som kan vara att anse som avdragsgillt. Rent generellt så kan vi säga att det finns väldigt många gråzoner inom detta och att allt är långt ifrån glasklart - i synnerhet då det kommer till enskilda firmor; ofta är reglerna lite tydligare för exempelvis aktiebolag.

Ofta så handlar det om att det är svårt att reda ut vad du behöver för din egen verksamhet och vad som kommer att vara saker som du använder i din vardag - och som således inte kommer att påverka din enskilda firma nämnvärt. I och med att det ofta flyter ihop så skapas svårigheter och uppenbara risker för att avdragen man gjort inte godkänns. Därför så skulle vi rekommendera mer professionell hjälp och låta en firma inom exempelvis bokföring/redovisning sköta avdragen. Det kostar inte så mycket.

Vi kan ge ett exempel på där reglerna är aningen luddiga och svåra att reda ut. Utbildningar som är till gagn för verksamheten godkänns och är avdragsgilla. Utbildningen ska - som det så vackert heter på Skatteverkets hemsida - uppfylla det primära syftet med företaget behov. Inte helt lätt att reda ut vad som gynnar verksamheten, men som inte gynnar privatlivet.

Om du exempelvis saknar körkort och behöver ett sådant för att kunna få fler kunder - kan då avgiften till en trafikskola i Stockholm och X antal körlektioner, risketta, halkbana och den slutliga avgiften för uppkörningen vara möjliga att dra av? Väldigt tveksamt - men inte omöjligt heller. Kan du bevisligen peka på att din körkortsutbildning är av ett större värde för din verksamhet än för dig rent personligen så finns en chans. Det är emellertid ofta så att just en körkortsutbildning ofta sorteras in under allmänna utbildningar och att chansen till avdrag därför är mindre.

Ta körkort genom en trafikskola i Stockholm

Däremot: det är klart att du ska ha ett körkort och att du ska anmäla dig till en trafikskola i Stockholm oavsett om det är avdragsgillt eller ej. Ett körkort ger dig ett friare liv, en enklare vardag och - även - en möjlighet att utveckla din verksamhet i den riktning du vill. Dessutom så behöver du inte lägga så mycket pengar på en trafikskola i Stockholm idag. Detta då man numera kan ansöka om att finansiera körkortsutbildningen via CSN.

Gällande tiden så behöver du inte gå till en trafikskola mer än nödvändigt: det finns intensivkurser som skräddarsys efter dina förkunskaper och som kan ge dig den efterlängtade rosa lappen på väldigt kort tid - utan att du på något sätt blir en sämre bilförare. Skillnaden mellan en intensivkurs och en mer traditionell utbildning på en trafikskola ligger i att den förra är mer komprimerad och sammansatt på ett sätt att du är där under exempelvis två sammansatta veckor snarare än någon dag i veckan under en längre period.

Läs mer på https://globenstrafikskola.se.

Att driva eget inom LVU-boende

9 jan 2019

Att driva en vårdverksamhet av något slag är något som de senaste åren har lockat många lycksökare, på gott men tyvärr mest på ont. Det är alltid tråkigt när vissa människor ska komma i kläm på grund av att andra människor vill tjäna mängder av pengar, vilket är det som skett på rad platser efter att oerfarna personer gett sig in driften av till exempel HVB-hem för ungdomar som placerats enligt LVU.

Faktum är att ett HVB-boende är en mycket ansvarskrävande och känslig verksamhet, som fordrar erfarenhet, empati, ansvarskänsla och en genuin känsla för att vilja hjälpa andra människor, framför allt barn och unga. Saknar man dessa drivkrafter ska man inte ge sig in i vård- och omsorgsbranschen. Men om man däremot har utbildning, erfarenhet och skulle vilja driva ett hem för LVU-placerade barn och ungdomar så är det en verksamhet som kan löna sig, förutsatt att man gör sitt bästa för att få till en så bra verksamhet som möjligt.

Vad är LVU och HVB?

LVU står för Lag med särskilda bestämmelser om vård av unga, och är den lag som socialnämnden har att följa när de ska undersöka om det finns anledning att tvångsomhänderta ett barn. Ett barn kan bli tvångsomhändertaget om hemmiljön anses olämplig, till exempel om en förälder är våldsam, har psykiska problem eller är missbrukare. Ett barn kan också omhändertas om det anses att barnet är till fara för sig själv, till exempel på grund av missbruk eller självskadebeteende. När ett barn omhändertas enligt LVU blir det placerat antingen i ett familjehem eller i ett HVB-hem. Det senare alternativet väljs ofta när det handlar om barn som omhändertas på grund av sitt egna beteende.

Ett HVB-hem är en mindre institution med ett visst antal platser, oftast mellan 5 och 10, men det förekommer hem med både färre och fler platser. HVB står för Hem för vård eller boende och beskriver ganska bra verksamheten. Ett HVB-hem kan vara en fristad där barn och ungdomar kan få  känna trygghet och lugn och ro, men det bedrivs dessutom alltid någon sorts behandling, ofta i form av ett program avsett att försöka råda bot på problem med till exempel drogberoende, självskadebeteende eller liknande. Ett HVB-hem är inget barnhem, tanken är aldrig att barnen ska placeras och bo där tills de blir vuxna, utan målet med behandlingen och boendet är att de ska kunna återvända till sina föräldrar så snart som möjligt.

Vad krävs för att få driva ett HVB-boende?

Att bemöta barn med problematiska beteenden; barn som är rädda, våldsamma, ledsna eller arga, är inte en lätt uppgift. Att dessutom besitta de kunskaper som behövs för att faktiskt hjälpa dessa barn till ett bättre liv kräver förutom empati och intelligens även gedigen utbildning och erfarenhet. Att det finns människor som i syfte att tjäna pengar startar upp verksamheter utan de nödvändiga kunskaperna är faktiskt smått obegripligt. Trots detta händer det, och det sker då oftast genom någon form av fusk.

Det är nämligen så att IVO, som beslutar om tillstånd att bedriva HVB-hem, ställer vissa krav på den som vill förestå ett HVB-hem. Personen ska ha minst 180 högskolepoäng från utbildning med inriktning mot socialt arbete, socialpedagogik eller beteendevetenskap. Dessutom ska hen ha erfarenhet från liknande arbete samt goda kunskaper om miljögruppen , i det här fallet barn med självskadebeteende eller missbruksproblem. För att komma runt dessa krav är det tyvärr inte ovanligt att företagare förmår socionomer att skriva under ansökningspapper mot ersättning, trots att de inte är tänkta att arbeta som föreståndare på det aktuella hemmet.

Ta hjälp av en LVU-advokat för att allt ska bli rätt

Om du har de kvalifikationer som behövs, och ett genuint intresse av att driva ett HVB-hem för omhändertagande enligt LVU, så är det mycket du behöver tänka på, förutom själva ansökan. Det finns många regelverk att sätta sig in i och det kan vara bra att anlita en advokat med kunskaper inom LVU och socialrätt för att se till att allt blir rätt från början. En advokat kan hjälpa till att få alla papper och tillstånd i ordning, något som är viktigt då det är just på detaljer i regler och lagar som många nya entreprenader inom HVB sänks. Läs mer: https://www.lvuadvokat.se.

Anställ rätt personer

Du måste också se till att anställa kvalificerad personal med erfarenhet, utbildning och empati. Att göra något halvhjärtat i syfte att skaffa en säker inkomst kommer inte att fungera, detta är en svår verksamhet som kräver totalt engagemang från dig som verksamhetsledare och från dina anställda. Belöningen blir en välskött verksamhet med gott rykte som hjälper till att rädda livet på barn och ungdomar som hamnat snett i livet.

Ta med dina anställda till en gokart!

25 dec 2018

Ska du ta med din personal ut och göra något roligt som en företagskick-off? Finns ni i Stockholm finns det många roliga saker att göra med personalen. Här kommer några roliga och bra tips på vad man kan göra som personal.

1. Luftfärd med luftballong

Vill man bjuda sin personal på en hisnande tur och samtidigt visa hur vackert Stockholm är, kan man beställa en luftballongfärd. Då får personalen se Stockholm från ovan. Man kan bjuda på champagne när man är som högst upp. Helst måste man också pricka in luftballongfärden när det är vackert väder och solen skiner.

2. Forsränning med gummibåt

Är man mer åt det äventyrliga hållet kan man ta ut sin personal på en forsränning med en gummibåt. Då får personalen ett visst antal gummibåtar, och paddlar bäst de kan och sedan åka utför forsen. Det blir ett minne för livet och gemenskapsbildande i bästa fall. Om inte annat lär sig personalen hur de ska överleva ute i naturen. Det kan leda till oväntade kunskaper som är bra att ha med sig senare i livet.

3. Paintball med motståndarlag

Vill man leka krig, en liten stund och springa sig svettig medan man siktar på varandra med gevär eller pistol med färgampuller kan man spela paintball. Då får man göra av med lite överloppsenergi. Man får en rolig liten föraning om hur det kan vara att springa om kring med tung utrustning i skogen och samtidigt hålla koll på var motståndarna kan gömma sig och se upp så att man inte blir skjuten av någon i motståndarlaget.

4. Femkamp i Stockholm

Vill man inte ge sig iväg på forsränning, eller leka krig och spela paintball kan man ge sig på en femkamp i Stockholm. Då kan man tävla mot varandra genom att antingen skjuta bäst pilbåge, slå flest golfbollar i en korg, träffa en basketkorg med basketbollar, man kan ha dragkamp med endast armkraft, putta ner varandra från en stock och mycket annat skoj, som till exempel att skjutsa varandra i skottkärra med förbundna ögon och enda vägledning är den som stackaren i skottkärran kan ge.

5. Gokart i Stockholm

Vill man inget av det som är ovan, kan man köra Gokart i Stockholm. Gillar man fart och fläkt är det bäst att köra Gokart. Då får man nytta av sin tävlingsinstinkt, snabba reflexer, strategiska tänkande och sina körkunskaper. Man får rätt sorts skyddsutrustning så att man inte behöver göra illa sig och det är inte farligt, då man har skyddat bilbanorna där man kör Gokarten på så att inte förarna gör illa sig. Här kan du läsa mer hur du kan köra Gokart i Stockholm: stockholmpaintball.se/aktiviteter/gokart.

Hur kan kommunen hjälpa till starta målerifirma i Danderyd ?

15 dec 2018

Att Danderyd är en av landets mest välmående kommuner är nog ingen hemlighet. Exakt vad det beror på kan man spekulera i, men många menar att kommunen är mycket duktig på att stödja det lokala näringslivet. Med det sagt ligger kommunen inte i den allra högsta toppen över Svenskt Näringsliv ranking över landets lokala företagsklimat. År 2018 hamnade man på plats nummer 12. Det här kan jämföras med Solna, som toppat listan flera år i rad. 

Eftersom det finns 290 kommuner i landet så får ändå plats 12 anses vara mycket bra. Den goda placeringen motiveras bland annat av antalet företagarföreningar och näringslivsaktiviteter som anordnas av kommunen. För den som vill bli målare med egen firma, är Danderyd helt klart en bra kommun att börja i. Men vad gör Danderyd egentligen mer konkret för att stödja det lokala näringslivet? Här ger vi ett par exempel. 

Frukostklubben

Frukostklubben är en sammankomst som regelbundet arrangeras av kommunen. Du som är målare kan till exempel komma hit och nätverka med andra hantverkare, digitala marknadsförare eller andra företagare som du kan inleda ett samarbete med. Det är inte bara företagare som kan mötas, utan även politiker och tjänstemän. Kanske har du synpunkter på hur du som egen målare bemöts av kommunen? I sådana fall kan det finnas läge att ta upp det med politiker här. 

Företagsmässan Världsklass Danderyd

Företagsmässan Världsklass Danderyd anordnas en gång om året, på våren. Entrén är fri och kräver ingen föranmälan. Mässan äger rum i Mörby centrum och har ett program med underhållning, föreläsningar och presentationer. För den som kommer lite senare på eftermiddagen finns tilltugg och möjligheter till AW-mingel. 

Syftet med mässan är att ge företagare, till exempel dig som målare, möjlighet att träffa andra entreprenörer. Det är också ett tillfälle för lokala företagare att marknadsföra sig. Arrangörerna menar också att ju fler företagare i kommunen som känner varandra – desto mer nytta kan de ha av varandra. Det här är inte bara bra för företagarna själv, utan i längden också för kommunen som helhet. 

Exempel på företagarföreningar som är verksamma i kommunen:

  • Företagarna Danderyd.
  • Nätverqet.
  • BNI Danderyd.
  • Täby – Danderyd Uppfinnarförening.
  • Mörby Centrums företagarförening.
  • Djursholm torg Företagsförening. 

Hur ser konkurrenssituationen ut för målare?

Det bör finnas förhållandevis goda möjligheter att starta eget som målare i kommunen. Tittar man på Arbetsförmedlingens prognoser visar de att konkurrensen om målarjobben är ”mycket liten” i Danderyd. Det här behöver inte säga någonting om möjligheten att starta egen målerifirma i kommunen – men det kan vara ett tecken på att det finns fler jobb än vad det finns verksamma firmor i området. Det här är givetvis inte det enda man bör gå på, men det kan som sagt vara en fingervisning om att det finns arbetstillfällen. Att sedan faktiskt få dessa arbetstillfällen är en annan sak – det krävs att man har ett gott rykte, goda färdigheter, mycket erfarenhet och att man kan ta rätt priser för sitt arbete. 

Finns det värde i att trycka upp reklam?

2 dec 2018

För mindre företag så handlar mycket om att hitta balansen mellan smak och kostnad. Kort sagt: hur mycket kan en sak generera sett till hur mycket den kommer att kosta? Ett större företag har ofta råd att släppa lite på detta och kan välja saker lite mer på chans, detta medan du som mindre företag måste hålla lite hårdare i din plånbok. en delikat fråga i sammanhanget handlar om marknadsföring. Hur mycket är du beredd på att lägga för att synas och hur mycket kommer det i så fall att innebära i nya kunder? Det vet man aldrig och det är också det som gör frågan så pass känslig.

Vi skulle säga att ett företag som fullt ut litar på den egna kompetensen tyvärr inte kommer att komma långt. Man kan inte förlita sig på mun-till-öra-metoden där nöjda kunder hela tiden rekommenderar dig vidare. Det måste komma nya kunder av sig själv också och sådana får man genom reklam och marknadsföring.

Men, den behöver inte vara av det traditionella slaget. Faktum är att det kan vara en ren förlustaffär att annonsera i tidningen - av den enkla anledningen att få läser den idag. Detsamma gäller dyr tv-reklam och reklam på radion. Vårt råd är att man marknadsför sig på andra sätt och att man börjar synas där kunderna finns.

SEO-byrå och ett tryckeri ger dig försprång

De flesta använder internet och Google för att hitta saker. Ditt företag vill alltså hamna i toppen då någon söker efter de tjänster och produkter ni erbjuder; ni vet att om ni gör det så kommer nio av tio att välja ert företag framför era konkurrenter i Stockholm.

Det sker inte av en slump; en högre placering på Google är frukten av ett hårt jobb som utförs av en SEO-byrå. En sådan kan vara värd sin vikt i guld och det behöver inte kosta så mycket. SEO - sökmotoroptimering - är definitivt billigare än vanlig reklam och det är dessutom en långsiktig tjänst där ingenting lämnas åt slumpen.

En annan bra påse att stoppa pengarna i handlar om ett tryckeri. Låt ett tryckeri trycka upp reklamprodukter - golfbollar, t-shirts, muggar och kepsar - och sprid dessa för vinden. Fundera samtidigt över om det kanske är dags att byta logotyp.

Ett tryckeri i Stockholm kan ofta hitta andra designer som gör sig bättre i tryck och som fångar ögat på ett tydligare sätt. Det kan innebära att man adderar lite färg, att man byter typsnitt och att man förstorar vissa detaljer. Ett tryckeri kan definitivt göra skillnad. Syns man inte så finns man inte. Marknadsför dig på rätt sätt och det finns väldigt mycket guld att hämta.

Besök https://www.tryckstockholm.nu/ för att se vad ett modernt tryckeri har att erbjuda.

Så kan det vara att arbeta som målare i Uppsala

28 nov 2018

Att arbeta som målare i Uppsala är kanske inte det man förknippar med staden Uppsala. Snarare  är det studenter, präster, domkyrkan och slottet som man förknippar med den anrika staden – Uppsala. Och det är väl med tanke på slottet i Uppsala som vi ha fått namnet på Slotts senap. Här finns en del kända varor som bryggs eller produceras i Uppsala, som Lindvalls kaffe till exempel. Och framför allt universitetet och biblioteket Regina Rediviva. Här bor även över 100.000 uppsalabor i lägenheter, studentlyor och villor och radhus. Här finns således mågna skolor och dagis. En helt vanlig och normal stad.

Så hur är det att arbeta i Uppsala som hantverkare?

I Uppsala har vi uppskattat att det finns kring 96 målare, 151 snickare, 2 kakelsättare och 44 golvläggare, allt enligt hitta.se. Med invånare på närmare 150.000 invånare, finns det således många arbetstillfällen i Uppsala om man vill arbeta som hantverkare. Även om priserna på jobbet kanske inte riktigt når de nivåer som man har i Stockholm, finns det dock möjligheter att göra sig en hacka på arbetet som målare i Uppsala. Men som hantverkare är det viktigt att det kommer in en jämn ström med uppdrag. Har man inte en kundstock med sådana som regelbundet beställer arbeten av en, bör man skaffa sig en så stpr kundkrets att de regelbundet beställer arbeten av en. Och det är dessutom inte alltid så att de har behov av ens tjänster varje år, direkt. Därför är marknadsföring mycket viktigt, så att man alltid får in nya kunder. Hur gör man det då?

Annonsering i medier

Vill man, kan man alltid annonsera i tidningar, i TV-reklam eller i radion. Det media som har störst genomslag är TV. Men smakar det så kostar det. Det är ganska så dyrt att göra reklam hos TV4, och deras lokala kanaler. Annons i tidning är billigare, men det är få yngre människor som läsaer tidningar på det traditionella sättet. Alltfler läser allt på nätet numera.

Annonser på internet

Därför kan de annonser som man sätter upp på nätet nå fler av de yngre kunderna. På nätet kan man annonsera till exempel på Aftonbladet, Expressen, och andra tidningar. Det är ofta som reklamen inte ritkar sig till den lokala publiken, och kostar därför ofta mer än vad det ger.

SEO-marknadsföring

Då kan SEO-marknadsföring vara bland den bästa reklamen som man kan göra. Då utnyttjar man det faktum att de flesta människor letar på nätet efter den slags hantverkare som man önskar få tag i, som till exempel "målare Uppsala". Finns man då med en hemsida, som kunderna ser direkt när de söker efter en målare i Uppsala, ja då kommer de garanterat att ta kontakt med dig och be dig komma och måla om hemma hos dem. Här kan du läsa mer om målare i Uppsala.

Behöver du en revisor?

20 nov 2018

Har du eget företag? Är det nyss som du startade ditt egna företag? Som du säkert vet vid det här laget är det mycket som man som egenföretagare måste känna till och sätta sig in i. Tusen blanketter, till exempel. Dessutom bör du arbeta som din egen ekonom också, och föra bok över alla utgifter, inkomster, fakturor och moms som du antingen tar betalt för, eller som du själv har betalat för, och som företagare ska du inte betala moms. Därför är bokföringen viktig, så att du varje månad ser hur mycket du har fått in i moms och hur mycket som du ska betala för momsen. 

Alltid bäst att ha kontroll över pengarna

Som du säkert känner till, är det av många olika skäl, bra för din ekonomi att föra bok över alla dina olika poster. Om du vill öka vinsten, kan du behöva se över dina utgifter, eller om du vill sänka din skatt kanske du ska se över dina utgifter. I alla fall är det viktigt att ha kontrollen över alla utgifter, inkomster och så att du tydligt ser vart pengarna tar vägen. Är det då någon tjänst i ditt företag eller post som du vill förändra, blri det tydligt om du ser svart på vitt som visar vilken av dina tjänster, eller varor som du erbjuder, som genererar den mesta inkomsten.

Om du själv tycker att det är svårt att behålla kontrollen över dina pengar kan du alltid anlita ett företag som håller den kontrollen åt dig. Då slipper du tänka på att ständigt för bok över inkomster, utgifter och så vidare. Det enda du behöver ha kontrollen över är att du drar in pengar och utför de tjänster, eller sänder de varor som du säljer så bra som möjligt så att du får in fler kunder.

Anlita ett ekonomiföretag för bokföring

Om du känner att du är bäst på ditt jobb, men inte vill lägga tid på bokföring, revision, balansuträkningar och momsberäkningar, kan du anlita ett företag för de tjänsterna. Vilken tur att det finns en bred marknad för det och att det uppstår företag som är beredda att arbeta med sådant som andra kanske inte vill. För det finns ju personer som är intresserade av sifferarbete, som gillar att upprätta ordning och reda i pengarna och som kan tala om för dig vad det är du tjänar mest på och som kan visa dig svart på vitt, hur det går för ditt företag.

Svårt att sälja? Anlita en målare

15 nov 2018

Marknaden i Stockholm gällande bostadsrätter har varit ganska enkel att förutspå: äger du en sådan och vill sälja så kommer du att göra en vinst. Detta nästan oavsett skick, läge och storlek - under den senaste tio åren så har priserna stigit överallt och det har i sin tur skapat flertalet nya miljoner i huvudstaden. Förvisso så ska man även säga att de flesta av dessa använder sin vinst för att bekosta nästa bostad och att man således inte är miljonär förrän dess att man drar sig ur marknaden för gott - eller har betalat av sina lån till banken.

Bara att sälja och casha in således? Nej, inte längre. Så här har det sett ut, men det gör det inte längre. Sedan ett år tillbaka har någonting hänt. Mäklare pekar på att läget är totalt annorlunda och att man som säljare av en bostad i Stockholm inte längre har samma övertag som för några år sedan. Nu är det istället köparen som bestämmer och det sätter större press på dig som står redo att sälja.

En målare är avdragsgill

Översatt: du kan inte sälja din bostad i det skick den är i - du kommer förmodligen att måsta anpassa den mer efter köparens smak. Vissa objekt ligger ute länge på Hemnet, vissa dras tillbaka och återkommer först efter en renovering - det är definitivt talande. En köpare är kräsen idag och han har råd att vara det sett till att utbudet ökat och att det idag finns fler bostäder att välja på.

Ett billigt sätt att tjäna pengar är därför att anlita den yrkesman som kan göra störst skillnad: en målare. Vårt råd är att du anlitar en målare innan försäljning av din bostad i Stockholm. Det är dels något du kan använda ditt rot-avdrag för och genom detta dra av 30% av den totala arbetskostnaden - med ett tak på 50.000 kronor/år. Dessutom så kan du också använda dig av en annan detalj i samband med att du säljer din bostad och har anlitat en målare: du kan dra av en del av kostnaden som en förbättringskostnad. Det gäller det du betalat för målaren och inte summan för Rot.

Det här gäller inte bara målare - det gäller oavsett vilken typ av förbättring du gjort och kan således även gälla en snickare, en plattsättare eller en golvläggare. Tänk dock på att alltid spara alla kvitton. Du gör ditt avdrag efter att lägenheten i Stockholm har sålts och det måste - naturligtvis - verifieras för Skatteverket. I vissa fall kan även exempelvis kontoutdrag fungera, men vår erfarenhet är att kvitton alltid är bäst. Spara allting!

Du hittar mer info på http://www.målarenstockholm.se.

Anlita en homestylist innan försäljning

Ett sista - och direkt avgörande - tips: anlita en homestylist innan du lägger ut din bostad till försäljning. Det är ofta en sådan som gör störst skillnad och som kan påverka mest. Du har säkert snygga möbler och du har säkert god smak - men, det är din personliga smak. En homestylist kan skapa en unik miljö som verkligen kittlar köplusten hos en spekulant.

Det handlar om att - genom inredning - ta fram bostadens fulla potential och visa spekulanterna vilka möjligheter som verkligen finns. Det krävs ett professionellt öga och blick för detta.

Med all respekt: du har inte den förmågan. Anlita en homestylist och kombinera gärna den tjänsten med din målare så att de kan samarbeta fram en spännande färgkarta i din bostad i Stockholm.

← Äldre inlägg