Blogg

Hur jobbar man som städare?

18 apr 2018

Hur är det att arbeta som städare? Många som arbetar med hushållsnära tjänster startar egen firma. På det sättet kan de få större kontroll på ekonomin och lär sig hantera in- och utgifter. De får större kontroll på ekonomin och kan själv bestämma om de vill satsa på dyrare maskiner, eller mer effektiva rengöringsmedel, eller om det är en stor personal de hellre vill ha.

När det kommer till RUT-avdragen ser Skatteverket att hemstädningen har ökat mest inom RUT-tjänsterna. Det lönar sig alltså att starta ett eget företag inom RUT-branschen. Varför inte arbeta med städning, barnpassning, eller IT-tjänster? Det är ganska varierande arbetsuppgifter som säkerligen inte gör jobbet enformigt och monotont.

Så gör du när du behöver anställa fler

När du har fått fler än sex uppdragsgivare är det dags att anställa. Då måste du möjliggöra för den som är anställd av dig, kan komma ut till de olika uppdragsgivarna. Ofta är det hemstädning som står på listan och de olika kunderna kan bo på helt olika ställen, till exempel i Uppsala. Då gäller det att alla som ska städa hemma hos dem, kommer ut till dem.

Oftast har man ju dessutom med sig rengöringsmedel och hinkar och skurborstar som behöver fraktas på något sätt. Om du sedan får ännu fler uppdrag som innefattar städning på allmänna ställen, som till exempel på sjukhus eller vårdcentraler, kan du behöva ännu fler och större arbetsredskap för att göra rent på stora ytor.

Då går det inte längre med skurhink och skurborste, då behöver du en riktig skurmaskin för att det verkligen ska bli rent. Framför allt på sjukhus är det viktigt för patienterna att sjukhusen håller en hög nivå av renlighet om patienterna ska bli friska och inte bli smittade av det de kallar för sjukhussjukan. Den är farlig, och kan leda till ännu värre sjukdom än det man drabbades av från början.

Rengöra på olika ställen

Får du i stället uppdrag att rengöra i affärer, med många stånd och ställningar som står i vägen på golvet, kan du behöva en skurmaskin som är smidig att vända och som är liten och lätt att manövrera. Den behöver du kunna vända på liten yta. Får du i uppdrag att arbeta på hotell, kan du behöva använda en skurmaskin som lämpar sig för heltäckningsmattor, eller stora mattor som andas lyx för hotellets gäster. Det finns skurmaskiner alltså för olika ändamål och storlekar. Arbetar man till exempel på ett lager med mycket stora ytor kan man behöva en skurmaskin som man kan sitta och köra för att komma åt hela ytan och för att inte städningen ska ta hela dagen. För fler skurmaskiner och mer information, läs: skurmaskin.se.

Tydligt vårtecken när uteserveringen startar

12 apr 2018

Det är ett tydligt vårtecken när restaurangerna startar sin uteservering för året. Kleti och pleti vill sitta utomhus, till en början huttrande i den kalla vårvinden, senare svettande i gassande sol. Vi är ett soldyrkande folk som bor i kalla Norden. Därför vill vi ha så mycket sol vi bara kan när chansen ges. Alla restauranger med självaktning skaffar mer eller mindre fina uteserveringar. Det är som om både mat och dryck smakar bättre bara de intas utomhus.

Det har inte alltid varit så. Under bondesveriges tid var det fattiga bönder dom fick slita utomhus och blev bruna av solen, medan överklassen vistades inomhus och slapp svärta ner sina händer med smuts. När vi övergav bondesamhället till förmån för industrialiseringen blev fritiden den främsta samhällsklassens markör. Den som var rik, hade tiden och resurserna att vistas utomhus och istället för vit hy, ville vi istället bli så bruna som möjligt. Fortfarande är det så. Solbränd och frisk visar vi att vi har tid och möjlighet att vistas utomhus på Mallorcasemestern mitt i november, december eller i januari. Alla andra får vänta på solen som tittar fram i mars.

Restaurangerna öppnar sina uteserveringar

I april har de flesta restauranger och små mathak uteserveringar som ger alla möjlighet till några timmars solbränna. Och har man en uteservering behöver de flesta restauranger något slags vindskydd, om inte annat än för att i möjligaste mån markera gränsen för var de förbipasserande kan gå och var matgästerna ska sitta.

Ändå vill de som sitter på serveringen kunna se ut och inte känna sig isolerade från resten av världen. Att ha vindskydd med glas har blivit alltmer populärt. Just för att det inte skymmer sikten varken in eller ut ur serveringen på det som händer runt omkring. Särskilt på uteserveringar kan vindskydden utsättas för olyckor, därför är en foliering av glaset i vindskyddet försäkra om att slippa splitter och personskador. Läs mer om vindskydd för uteserveringar på: http://www.vindskydd.biz.

Bli bilrekonditionerare

4 apr 2018

Älskar du bilar? I sådana fall kan ett lämpligt yrkesval vara bilrekonditionerare. Man får då arbeta med att fräscha upp bilar, ofta inför försäljning, men även privatpersoner kan beställa en bilrekond för att de helt enkelt önskar fräscha upp bilen. Yrket är ganska litet, men är du duktig på det du gör kan det finnas goda möjligheter till arbete. Ofta krävs ingen utbildning, men fordonsprogrammet på gymnasiet samt till exempel en bilvårdsutbildning kan vara meriterande.

Arbetsuppgifter

Hur arbetsuppgifterna ser ut för en bilrekondare en typisk arbetsdag varierar något. Främst varierar det beroende på vilka bilar som kommer in och skicket de är i. Kanske har företaget avtal med en hyrbilsfirma? I sådana fall behöver kanske inte poleringsmaskinen dras fram varje gång, utan det kan räcka med en tvätt och en städning. Ofta är dock just vaxning och polering mycket vanliga inslag i en bilrekondares arbetsdag. Att göra det här på rätt sätt kräver erfarenhet och helst en bilvårdsutbildning eller motsvarande i bagaget.

Praktiska exempel som kan behöva göras: 

  • Tanka
  • Polera, vaxa
  • Tvätta
  • Utföra olika typer av saneringsjobb
  • Göra enklare reparationer, till exempel laga en punktering eller byta glödlampor
  • Göra en fullständig invändig städning av fordonet
  • Byta däck

Löneläget

Löneläget för bilrekondare är förhållandevis lågt, jämfört med en del andra yrken, även om variationer givetvis finns. Flera källor säger att medellönen ligger kring 22 – 23 000 kronor och att inga större skillnader finns mellan män och kvinnors löner. Väljer du att starta eget kan du ha chans att ta ut högre lön än så.

Enligt en av lönestatistikskällorna vi tittar på har löneläget gått upp från 17 500 kronor till dagens 23 000 kronor sedan 2005. Varje år har bilrekondarna ökat sina löner med undantag från 2009 då de sänktes något. En god ekonomi allmänhet spelar säkerligen in, men kanske också faktorer som att fler skaffar sig bilvårdsutbildning eller annat meriterande.

Var finns jobben?

Vanligt är att man arbetar hos bilförsäljare som säljer begagnade eller nya bilar. När det gäller nya bilar ska de göras redo för den första föraren, medan begagnade bilar behöver fräschas upp för att kunna säljas åter. Det är inte heller ovanligt att man arbetar hos biluthyrningsföretag eller på reparations- och serviceanläggningar. Därtill finns fristående firmor som säljer bilrekondtjänster till försäkringsbolag, bilfirmor, privatperson och andra typer av verksamheter.

Utbildning

Som nämnt lite högre upp krävs inte alltid någon särskild utbildning för att jobba med bilrekonditionering. Däremot kan det vara meriterande att ha gått en bilvårdsutbildning eller att ha gått fordonsprogrammet på gymnasiet. I många fall sker upplärningen direkt på arbetsplatsen med vad som kan beskrivas som en intern bilvårdsutbildning. Har du redan detta i bagaget ökar dock chanserna till jobb.

Ingår företaget i arvsrätten?

31 mar 2018

När man börjar bli äldre är det inte ovanligt att man avvecklar sitt företag, men det kan se lite annorlunda ut. Kanske vill man att företaget ska gå i arv, om barnen är intresserade av att ta över verksamheten. Kanske vill man att maken eller makan ska driva företaget vidare. Ett företag räknas normalt till en persons enskilda egendom, och är som sådan inräknad i arvsrätten.

Så här ärver de efterlevande

När en person dör, kommer dennes tillgångar, det så kallade dödsboet, att delas upp mellan de efterlevande. Är personen gift går arvet först till den efterlevande maken eller maken. Har personen ett företag räknas detta in i dödsboet. En make ärver med full förfoganderätt, vilket innebär att han eller hon får bestämma över företaget fram till sin död, men inte testamentera bort det till någon annan än efterarvingarna. Detta betyder att maken eller makan kan sälja företaget, som då inte kommer efterarvingarna, barnen, till del.

Ett gift pars gemensamma barn får inte tillgång till arvet förrän båda föräldrarna är avlidna. Vill man att ens barn ska ärva företaget direkt när man dör, måste man ange villkoren för detta i ett testamente. I ett testamente kan en företagare till exempel ange att hen vill att företaget ska delas upp lika mellan barnen.

Särkullbarn ärver direkt

Om den avlidne har barn från ett tidigare äktenskap, så kallade särkullbarn, kommer dessa dock att ärva sin del av företaget, sin arvslott, direkt. Särkullbarnen och den efterlevande maken blir då gemensamma ägare till företaget, vilket kan vara olika lyckosamt beroende på hur familjesituationen sett ut. För att göra det möjligt för en efterlevande make eller maka att i detta fall köpa ut särkullbarnen ur företaget, kan det vara klokt att teckna en livförsäkring. Särkullbarnen kan även välja att avstå från arvet. Till sist kan man också i sitt testamente ange att man vill minska särkullbarnets lott till hälften.

Att skriva testamente

När man skriver sitt testamente är det viktigt att man har klart för sig hur arvsrätten ser ut och vad man kan och inte kan göra. En vanlig uppfattning är till exempel att man kan göra ett eller flera barn arvslösa. Detta stämmer inte, de efterlevande barnen har alltid rätt till en del av arvet, den så kallade laglotten, som i sin tur är hälften av arvslotten. Har en person vid sin död två barn är deras vardera arvslott 50% av den avlidnes tillgångar, och laglotten är alltså 25% var.

Man bör också ha koll på att sambor inte ärver varandra, utan arvet går direkt till den avlidnes barn, oavsett om de är gemensamma eller inte. Vill man att ens sambo ska ärva en del av företaget, måste man skriva in det i testamentet.

Anlita en jurist

För att vara helt säker på att allt blir rätt avseende företaget när du dött, kan det vara klokt att anlita en jurist eller advokat specialiserad på arvsrätt. En advokat kan hjälpa dig att se över din situation och vilka lösningar som är bäst för just dig och ditt företag. En jurist kan även hjälpa till med att skriva äktenskapsförord, testamente eller gåvobrev på ett juridiskt korrekt sätt.

Så mycket kostar det att hyra en projektor

27 mar 2018

Behöver du hyra en projektor? Det finns flera olika tillfällen när man kan behöva göra det. Om man inte känner någon som har en, och inte vill köpa en själv, är det ofta den bästa lösningen att helt enkelt hyra en. Att köpa en bara för tillfället är ofta inte ett alternativ, eftersom de normalt är ganska dyra. Vi har tittat på en slumpmässigt utvald firma i Stockholm – som tycks ha ganska genomsnittliga priser – för att ge en bild av vad det kostar att hyra en projektor. 

Projektorer

Firman i Stockholm har olika priser på sina projektorer, beroende på vilken modell det är. Den billigaste kostar 600 kronor per dag att använda och har alla standardfunktioner man kan tänka sig. Dock är den relativt liten, och fungerar inte till lika stora publiker som några av de andra, lite dyrare projektorerna. 

Den dyraste kostar 3 900 kronor att hyra. I produktbeskrivningen finns en länk till en avståndskalkylator, där man kan testa om den önskade storleken på bilden kan ges med projektorn i fråga. 600 kronor 3 900 kronor är alltså de båda extremerna – det finns flertalet projektorer i prisklasser däremellan att hyra. 

Men någonstans här kan man alltså räkna med att landa om man ska hyra projektor i Stockholm för en dag. För flera dagar ökar priset med summan av den första dagen, men de allra flesta ger mängdrabatter. På så vis behöver man inte betala 4 200 kronor för att hyra den billigaste projektorn i en vecka – utan kan komma under betydligt billigare än så. 

Dukar

Ska man hyra en projektor finns sannolikheten att man också behöver en duk. Firman i Stockholm vi tittar på hyr inte bara ut projektorer – utan även alltså dukar. De finns i många olika storlekar och med priser därefter. De lite större dukarna kostar mer än en projektor att hyra, men de billigaste dukarna kostar mindre än den billigaste projektorn. I det här fallet är den billigaste duken 2 x 2 meter och kostar 350 kronor om dagen. 

Näst billigast är en duk på 234 x 246 cm, som kostar 440 kronor per dag att hyra. Visserligen fortfarande billigare än den billigaste projektorn, men det blir en ansenlig summa som läggs till. Ska man hyra projektor bör man alltså även planera för duken – och eventuellt andra tillbehör – när man gör upp en budget. Den dyraste duken som finns att hyra kostar närmare 2 000 kronor. Fortsätt läsa här om hur du kan hyra projektor i Stockholm på: http://www.hyraprojektorstockholm.se.

Anlita hjälp med bokföring

22 mar 2018

Är du företagare i Stockholm och söker efter hjälp med bokföringen? Det finns då flera olika kategorier av företag som kan anlitas – beroende på vilken hjälp som eftersöks. Välj mellan redovisningskonsult, ekonomikonsult eller revisor.

Redovisningskonsult

Det finns ett mycket stort antal redovisningskonsulter i Stockholm. Många jobbar som egenföretagare eller i mindre företag där det enbart är ett par anställda. Dessa brukar även vända sig till företag i ungefärligt samma storlek. Småföretag med upp till exempelvis 20 anställda.

De allra flesta företag i Stockholm tar hjälp med bokföringen och det vanligaste är att detta sker via en redovisningskonsult. Därmed är utbudet mycket stort och man kan tjäna på att jämföra de olika konsulterna gällande bland annat kompetens, pris och vilka kunder de främst vänder sig till.

Ekonomikonsult

Även ekonomikonsulter erbjuder löpande bokföring och andra bokföringsmässiga tjänster. På denna punkt liknar de alltså en redovisningskonsult. Däremot har de ett betydligt bredare utbud av tjänster och det är detta som primärt skiljer dem åt. En ekonomikonsult har kompetensen att hjälpa företag med stora delar av deras ekonomi. Detta med allt från planering och struktur till bokföring och uppföljning.

Ekonomikonsulter anlitas både av småföretagare som vill växa och större företag som först och främst behöver hjälp med ekonomisk styrning. I Stockholm finns betydligt färre ekonomikonsulter än redovisningskonsulter. Det beror på att kompetensen behöver vara bredare, utbudet av tjänster större och att därmed även kundunderlaget blir mindre. För de som vill ha hjälp med mer än bara bokföring kan ekonomikonsult vara ett bra val. Läs mer om ekonomikonsulter i Stockholm här.

Revisor

En revisor har som uppgift att granska den bokföring som skett över året. Det betyder man kan anlita en bokföringsbyrå för löpande bokföringen och sedan en extern revisor för att granska bokföringen. Om revisor behövs eller inte regleras av företagets storlek och företagsform. Men det går även att anlita revisor trots att det inte finns något lagligt krav på att detta krävs. En enskild firma som bokför själv kan exempelvis anlita revisor för att få bokföringen granskad inför årsbokslut, deklaration m.m.

Det första man som företagare bör göra är alltså att fundera på vilka tjänster man har behov av och vilken kompetens man eftersöker. Även om första steget bara är hjälp med bokföring så kan behovet ändras efterhand och då kan det vara en fördel att vara knuten till en ekonomikonsult för att kunna få bredare hjälp. Samtidigt är det inte svårt att byta redovisningskonsult eller anlita en ekonomikonsult den dagen detta behövs.

Orsakar din firma en vårdnadstvist?

14 mar 2018

Att driva en egen firma innebär inte sällan att man jobbar betydlig mer än de fyrtio timmar som en vanlig anställd gör varje vecka. Det handlar om sena kvällar och ibland nätter och inte sällan så handlar dessa skift om att få alla siffror att stämma. Positivt i detta är att man själv är egen dräng; driver du en egen firma så har du också själv ansvar för att få uppdrag och därmed också få in pengar. Det är, för många, ett kärt jobb att arbeta fler timmar än vad som brukligt är då man i slutändan kommer att tjäna mer pengar genom detta.

En sak som många inte tänker på dock är att dessa timmar även tas från familjen. Att driva ett eget företag kan drabba en familj - man har inte tid att göra saker, man kanske får skjuta upp saker man lovat och man kanske inte har möjlighet att ta semester på samma sätt som andra familjer kan göra. Det kan skapa konflikt och det gäller att ha en sund balansgång mellan det privata och arbetet. Något som kan vara svårt.

Går företaget sämre så är det svårt att kliva in genom dörren hemma, ta på ett leende och glömma de i rött skrivna siffror som du just plitat ner i bokföringen. Därför så kan också en egen verksamhet vara döden för ett äktenskap och för en tidigare lycklig familj. klarar man inte av att skilja sitt jobb från sin familj så gräver man en grop som kan vara svår att ta sig ur.

Och: en skilsmässa i sig är en sak - men vad händer om det hela går ytterligare ett steg och att en vårdnadstvist inleds. En vårdnadstvist är något av det värsta som kan drabba en familj - alla påverkas och i synnerhet så drabbas barnen. Ett barn kan få själsliga ärr att bära genom hela livet som en följd av en vårdnadstvist och därför så bör också en sådan till varje pris undvikas.

Sätt familjen i första rummet

Märk väl: vi säger inte att ditt idoga arbete med din egna firma kommer att leda till en skilsmässa och en vårdnadstvist - det vi menar är att du bör vara medveten om att det finns exempel på där detta scenario inträffat och att du således bör vidta åtgärder innan det är för sent att agera. Åtgärder som vi tänkte tipsa lite om här nedan och som kan ta bort risken med att du en dag tvingas in en skilsmässa eller - än värre - en vårdnadstvist:

    • Ta hjälp: En hel del av arbetet mår bättre av att skötas av andra. Anlita en redovisningsbyrå och låt denna sköta allt som har med papper, bokföring, administration, skatter, löner och så vidare att göra. Du behöver inte sitta uppe halva nätterna för detta - det mår ingen, inte minst du, bra av.
    • Håll löften : Se till att aldrig svika barnen för arbetet. Har du lovat att åka och bada under en lördag så är det badhuset som gäller - även om det dyker upp ett intressant jobb under dagen. Det kan säkerligen vänta till måndag.
    • Du och din fru/man Se till att skapa egentid bara för dig och din partner. Titta på en film, gå på bio, gå ut och ät middag. Samtala med varandra och koppla bort jobbet. Se dock till att hon/han är involverad så tillvida att hon är medveten om det går bra- eller dåligt för ditt företag. Öppna kort!
    • Släpp kontrollen Det finns en anledning till varför du anställt varje person. Lita på den anledningen. Du behöver inte ha näsan överallt; dina anställda klarar sig utan din hjälp vid vissa tillfällen
    • Annan hjälp Börjar det knaka i äktenskapets fogar så kan det vara en god idé att överväga exempelvis parterapi. Att samtala med varandra är något som ofta leder till något gott - särskilt om samtalet modereras av en utbildad terapeut.

Vi ska tillägga en sak om en vårdnadstvist också. Innan en sådan når rätten så erbjuder varje kommun i Sverige så kallade samarbetssamtal där man - tillsammans med respektive juridiska ombud samt utbildad personal tillhandahållen från kommunen i fråga - får sitta ned och försöka hitta lösningar. Från statens sida utgår man alltid från att gemensam vårdnad är bäst för barnen och samarbetssamtal är någon som kan hindra en vårdnadstvist från att avgöras i rätten.

Mer info om vårdnadstvister här.

Arbeta som busschaufför

14 mar 2018

Gillar du att köra buss? Om man är den sociala typen kan yrket som busschaufför kanske vara något för dig. Att köra buss innebär ofta att svara på olika frågor, man ser till att inget händer på bussen, att ingen skadar sig vid av- och påstigning på bussen. Det är också bra om man kan grunderna i motorlegning, eller att man kan något om mekanik. Ofta händer det att bussen kanske går sönder, att dörrarna slutar fungera och annat. Då är det bra om man har grundläggande kunskap om hur bussen fungerar.

Jobba med sightseeing

Man kan även köra bussar för sightseeing på olika orter i Sverige. Flera gruppresor görs varje dag året om i Sverige. Många pensionärsgrupper gör kortare resor, åker till något utflyktsmål, stannar för att äta och åker sedan hem. Då gäller det att vinnlägga sig om ett gott bemötande. Man kan även köra pendlingsbussar till och från stora eller små städer. I Norrland, till exempel där avstånden är stora, kan man köra ganska långa sträckor för dem som pendlar in till staden där de jobbar.

Jobba med företagsevent

Man kan även köra bussar för företagsevent. Då är folk ofta på gott humör och är lite festglada. Även vid sådana tillfällen är det viktigt med ett trevligt bemötande. Ofta vill gruppen som åker på ett företagsevent att de kan åka med buss tillbaka. Som busschaufför kanske man då blir tvungen att sova över och sedan köra bussen tillbaka, eller så stannar man bara över kvällen och reser hem samma dag.

Jobba med busspendling

Många som arbetar som busschaufför arbetar vid obekväma arbetstider. Ofta åker man då till en bussdepå och får en linje tilldelad sig som man ska kunna och köra efter. Ibland hamnar man att åka på någon annans linje, om den personen är sjuk. Då gäller det att man kan de flesta linjer som bussarna i staden åker. Det gäller också att vara uppmärksam på när bussresenärerna vill stiga av bussen och inte glömma bort att stanna vid en busshållplats.

Jobba som bussjour

Ibland kan man få rycka ut med buss ifall det händer något med pendlingstågen. Då kan bussresenärerna vara stressade och vill få så mycket information som möjligt. Det är inte alltid som man som busschaufför sitter inne med den informationen som de vill ha, då gäller det att ha stort tålamod och ett lugn som smittar av sig på resenärerna.

Många har eget företag

Beroende på inom vilken bransch som du vill arbeta som busschaufför kan det vara bra att vara egenföretagare. Då kan du ta hand om allt, till exempel, då det gäller sightseeing. Du hyr buss och anställer en guide. Däremellan kan du hyra ut bussen till olika företagsevent, till olika skolresor. På det sättet får du in olika uppdrag. Många bussbolag ordnar nöjesresor. Då åker resenärerna buss till staden där teatern, operan eller musikalen ordnas. De körs sedan till hotell där de övernattar och sedan körs de tillbaka till sin hemstad.

Se besöket hos en tandläkare som en investering

12 mar 2018

I Sverige har vi ett system gällande tandvård som bygger på att alla ska kunna ta klivet in i vuxenvärlden med goda dentala förutsättningar. Det innebär konkret att vi har fri tandvård till den dagen vi fyller 23 år och det är ett system som innebär att vi alla bidrar genom att betala skatt.

Efter att man fyllt 23 så så bekostas ett besök hos en tandläkare ur egen ficka och just detta gör att många avstår. Vi har även högkostnadsskydd och andra hjälpmedel som sänker prislappen hos en tandläkare - men vi väljer att bortse från att förklara dessa då vi ska fokusera på en annan sak i den här texten. Nämligen hur man ska tänka inför ett tandläkarbesök och varför det är viktigt att betala för ett sådant någon gång varje år.

Det handlar egentligen om ren och skär logik. Bor du i Solna, är över 23 år och får en kallelse till en tandläkare så ska du inte kasta denna i soptunnan - du ska infinna dig på den givna tidpunkten och på det givna datumet och detta för att du kommer att tjäna på det i längden. Det som sker vid detta besök är nämligen att din tandläkare ser över vilket skick dina tänder håller, ger tips om skötsel och bokar in en tid för att korrigera de eventuella problem som du har i munnen. Detta till ett fast pris.

Skulle du avstå - ja, då kommer heller inte problemen att upptäckas och du kommer, genom detta, att se hur notan stiger den dag du slutligen besöker en tandläkare. Det kan ta flera år innan du känner av någonting; men då väl smärtan kommer så blir det akut och det kommer förmodligen vara så att angreppet från karies spridit sig.

Tänder fyller en funktion i hur du mår även i övrigt. Det finns klara samband mellan cancer och olika hjärt- och kärlsjukdomar och dålig munhälsa. Även sett ur det perspektivet så blir ett tandläkarbesök extremt viktigt.

Du betalar, helt enkelt, några hundralappar för ditt eget välmående och gör en investering i din egen hälsa. Avstår du - ja, då kan du se fram emot en räkning på flera tusen kronor som ska hostas upp på ett bräde.

En tandläkare sätter egna priser

Dessutom så har du också val att göra. Du behöver inte binda dig till en tandläkare utan valet är fritt. En tandläkare i Solna kan kosta betydligt mer än vad en konkurrent gör, ett besök hos Folktandvården kan bli mer kostsamt än vad ett besök hos en privat aktör blir och så vidare.

Kort och gott du har - även då det gäller tandläkare - möjlighet att utnyttja den konkurrens som finns. Men, då det gäller dina tänder så har du dock definitivt inte råd att välja på måfå. Där måste kvaliteten komma i första rummet. Se till att välja en tandläkare som har hög kompetens, som håller rimliga priser och som du verkligen trivs med. Det är en relation som kommer att vara för en lång, lång tid framöver.

Det viktiga är att du inser att besöket hos en tandläkare är viktigt - det sparar dig tid, det sparar dig mycket pengar och det ger dig ett väldigt mycket bättre liv i slutändan. Ta hand om dina tänder.

Praktiskt kunna köra bil dit du ska

8 mar 2018

Funderar du på att ta körkort? Har man egen firma, oavsett om det är som hantverkare, konsult eller arbetar med design av olika slag, eller som inredare, kan det alltid vara bra att kunna köra till dina kunder. Du kanske behöver ha med dig material som du använder hos dina uppdragsgivare. Jobbar man till exempel med journalistik eller fotograf behöver man kunna vara på plats där det händer. Då kan det vara bra att kunna ratta en bil. Oberoende vad man jobbar med är ett körkort bra att ha. Numera är det krav på många jobb. Till exempel om man söker jobb på bensinmack, krävs det körkort, eller på lager. Då är det mest truckkörkort som gäller. Har man körkort, är det inte så svårt att ta ett truckkörkort. 

Billigt ta körkort under kort tid

Vill man ta ett körkort snabbt kan en intensivutbuildning vara bra. Man kan då välja mellan fem-dagars-utbildning, tio-dagars och trettondagarsutbildning. Då tar man övningslektioner och får teorilektioner under väldigt kort tid. Det är bäst att man övningskör med någon annan, eftersom man tar körkortet under kort tid. Framför allt om man tar fem-dagars utbildningen krävs att man har övningskört innan man påbörjar en sådan. Intensivutbildningarna är bra på det sättet att de kostar mindre än vanliga, traditionella körskolorna. Du får också ditt körkort under kortare tid.

Bra råd när du ska ta körkort

Ett körkort som man tar under en intensivutbuildning kostar bara lite dygt 20.000 kronor. Tar man vanligt körkort kan det kosta upp till 30.000 till 40.000 kronor. Har du någon i din närhet som kan hjälpa dig ta övningskörlektioner kommer du ganska billigt undan, med andra ord. Här listar vi några bra saker man kan tänka på när man bestämt sig för att ta körkort:

1. Kör ofta, när du övningskör. Ju oftare du kör, desto säkrare blir du bakom ratten.

2. Köp en bil som du har enbart för att övningsköra i. Då behöver du inte vara så orolig för att den ska gå sönder under tiden som du övningskör.

3. Vänta inte på att börja läsa in teorin när du siktar på att ta körkort. Tänk inte att du hinner med teorin senare. Teorin hjälper nämligen dig när du övningskör. Du omsätter direkt i praktiken teorin som du pluggar in och den hjälper dig att köra bra i trafiken.

4. Känner du dig väldigt osäker på bilkörningen, kan du alltid övningsköra med hjälp av olika datorprogram. Fråga en bilskola om vilka program man kan öva med. Då får du tips på ett bra datorprogram att öva med.

5. När det är dags för uppkörningen, kör först med en bil innan du sätter dig med någon som ska utvärdera dig för körkortet. Då är du mer avslappnad och tar lättare ditt körkort. Lägg också på minnet var alla ”fallgropar” sitter, och som kan vara rena kuggfrågor för att testa din bilkörning.

6. Känner du dig riktigt osäker, kan du till och med skaffa samma sorts bil som den su övningskör med och som du också kommer att köra upp med.

Hinn i tid till mötet i Stockholm med en privatchaufför

5 mar 2018

Är du affärsman, försäljare eller verksam inom något annat yrke som förutsätter att du reser mycket, vet du säkert hur stressigt det kan vara att ta sig från punkt A till punkt B, särskilt i en storstad som Stockholm. Att ta sig runt med kollektivtrafiken är inte att tänka på när man har bråttom till nästa möte eller klient, och att ta en taxi innebär alltid en risk att chauffören inte hittar eller att det helt enkelt inte dyker upp någon bil trots att man beställt flera dagar i förväg.

Du bestämmer

Allt fler väljer att anlita en privatchaufför för transporter i Stockholmsområdet. Med en privatchaufför är det du som ställer villkoren och tar kontrollen över ditt resande. Du bestämmer mellan vilka tider din chaufför ska vara tillgänglig och när och var du vill bli hämtad. Skulle dina planer ändras är det ingen fara, din chaufför anpassar sig efter din arbetsdag och står ständigt beredd att ta dig till nästa adress. Logistikproblemen är ett minne blott.

Arbete och nöjen

Som representation är en resa i en lyxig bil med en stiligt klädd chaufför oslagbart. De bästa uthyrningsfirmorna erbjuder bekväma och exklusiva bilar av märken som Lexus och Mercedes och du och ditt sällskap reser bekvämt på era egna villkor. En flaska Champagne för att fira kontraktet? Inga problem, det fixar chauffören. Ishink och glas hör till standardutrustningen. Vill ni att en lyckad dag ska övergå i en lyckad kväll är det inga problem, chauffören slutar sin arbetsdag när ni är nöjda.

Hämtning på Arlanda

Är det dags för affärsresa hämtar din privatchaufför upp dig i hemmet i god tid och kör dig lugnt och säkert till rätt terminal. Du kan även skicka privatchauffören för att hämta upp gäster eller affärspartners som ankommer med flyg. Chauffören tar emot och skjutsar dem tryggt och bekvämt till rätt adress. Ett snyggt och exklusivt alternativ som garanterat ger en bra start på en lyckad affärsuppgörelse.

Tryggt resande på dina villkor

Tryggheten i att du och dina affärskolleger kommer fram i rätt tid och reser bekvämt vart ni än ska, kan inte överskattas. I dagens affärsvärld med snabba beslut och tvära kast kan det göra hela skillnaden. Ta inga risker utan se till att du har en privatchaufför bokad inför ditt nästa besök i Stockholm. Är du stockholmare och verksam inom affärsvärlden, ja då har du kanske redan en egen privatchaufför från någon av uthyrningsfirmorna och kan vittna om hur mycket enklare livet har blivit, både privat och yrkesmässigt.

Effektivisera din administration

26 feb 2018

Är det så att det egna företaget växer kan det vara svårt att få en överblick över hur de nya medarbetarna använder sin tid. Är det effektivt, eller ineffektivt? Lägger man resurserna rätt? Det är sådana frågor som man med rätt programvara kan få reda på. Många företag lägger ner tid och resurser på flera möten i veckan. Arbetar alla i samma programvara kan man lättare se hur arbetet framskrider, eller om det slösas onödig tid på någon detalj. Med hjälp av Ln 4 Solutions programvara kan man för det första planera en hel arbetsinsats, genomföra och få omedelbar respons av alla inblandade parter. Har men dessutom lagt budgetansvar på någon av medarbetarna kan man med hjälp av programmet se var resurserna går och hur de spenderas.

Få överblick över arbetsgången

Istället för att ha en person anställd för att kontrollera arbetsprocessen, kan man uppnå samma sak med hjälp av deras program. När man väl har dokumenterat resursanvändning och tidsåtgång, kan man förbättra arbetsprocessen nästa gång man ska genomföra ett liknande arbete. Ser man då hur resurserna använts, kan man förbättra arbetet till nästa gång. Man behöver inte ens spara det i arkiv, utan spara det i ”molnet” som sparar oändliga dokument och inte tar upp plats på kontoret. Köper man deras programvara, kan man dessutom få vidareutbildning i olika ämnen som har med projektledning, planering och resursbalansering att göra.

Behöver du göra uppföljningar?

Ibland kan man behöva göra uppföljningar av redan utfört arbete. Då är det mycket viktigt att ha dokumenterat arbetet och vad var och en av medarbetarna har åstadkommit och hur det gick med just de olika delarna av arbetsprocessen. På så sätt kan man effektivisera åtgången av resurser.

Arbeta efter olika modeller

Man kan sedan arbeta enligt lite olika modeller. Är resurserna lidande, eller om de har varit en arbetsprocess med stor åtgång av resurser kan man i efterhand analysera hela arbetsgången. Med hjälp av programvaran kan man se vilka effekter resurserna har gett, visa lönsamhet, risker eller nyttan. Man kan enkelt jämföra resurser mot den nytta de har gett, eller om det har varit onödig åtgång av resurser.

Låt var och en uppge arbetstid

Är det så att många har ett relativt självstädnigt arbete och de har flextid? Då kan det vara bra att låta var och en dokumentera sin arbetstid. ibland kan man känna att man lägger mer tid på arbetet än vad man faktiskt gör. Har man dokumenterat, vet man bättre hur man lägger sin arbetstid, är det för mcyekt, eller rentav för lite? Då kan man få reda på det med hjälp av programvaran som talar om hur mycket arbetstid som man har lagt på varje moment i arbetet.

När har man rätt till en offentlig försvarare?

14 feb 2018

Domstolen kan besluta om att den som är misstänkt i ett brottmål har rätt att företrädas av en offentlig försvarare. Denna rätt är dock inte absolut, och gäller inte i alla fall. Rätten till offentlig försvarare avgörs av domstolen i varje enskilt fall och grundar sig på vad som står i Rättegångsbalken. Det är oftast den misstänkte själv som ska kräva offentlig försvarare, domstolen ska dock underrätta den misstänkte om att han eller hon har rätt att begära en offentlig försvarare.

Objektivitetsprincipen

När rätten beslutar om att offentlig försvarare inte ska tilldelas den misstänkte, grundar man detta med hänvisning till objektivitetsprincipen. Objektivitetsprincipen innebär att åklagaren i målet har skyldighet att förutom bevis och vittnesmål som talar mot den misstänkte, även samla in och framföra bevis och vittnesmål som talar till den misstänktes fördel. När brottet är av ett slag som endast förväntas ge böter eller kortare fängelsestraff, anses objektivitetsprincipen vara tillräcklig för att den misstänkte ska ges en rättvis rättegång.

Brott av allvarligare art

Huvudregeln vid beslut om offentlig försvarare är att den åtalade misstänks för ett brott som ger minst sex månader fängelse i straffskalan. Brott som har en lägre straffsats, till exempelvis trafikförseelser, innebär inte automatiskt rätt till offentlig försvarare. Man anser allmänt att den som är misstänkt för ett ringare brott kan föra sin egen talan och hänvisar i övrigt till objektivitetsprincipen. Dock kan den som är misstänkt för ett ringare brott alltid begära att få en offentlig företrädare utsedd och få saken prövad.

Utöver denna huvudregel finns tre andra punkter angivna i rättegångsbalken då en domstol kan utse en offentlig försvarare åt den misstänkte; med hänsyn till utredningen, om påföljden är svårbedömd eller om den misstänktes personliga förhållanden anses kräva att han eller hon behöver en offentlig företrädare.

Med hänsyn till utredningen

Om utredningen genererar komplicerad teknisk bevisning, eller om svårbedömda förhållanden råder på andra sätt, kan rätten anse att den misstänkte kan behöva hjälp av en offentlig försvarare. Det kan också vara så att utredningen är såpass komplicerad att åklagaren inte anses kunna väga in den misstänktes intressen enligt objektivitetsprincipen, varför en offentlig försvarare skall utses.

Om påföljden är svårbedömd

Om brottet är av sådan art att det är oklart vilken påföljden kommer att bli, kan rätten besluta om offentlig försvarare till den misstänkte. Detta gäller även om det aktuell brottet har ett minimistraff på mindre än sex månader.

Den misstänktes personliga förhållanden

En offentlig försvarare kan även förordnas med hänsyn till den misstänktes personliga förhållanden. Detta kan exempelvis vara mycket hög ålder, fysisk eller psykisk sjukdom, syn- eller hörselsvårigheter eller andra handikapp.

Överklagan och privat försvarare

Om den misstänkte inte bedöms vara i behov av en offentlig försvarare, har han eller hon både rätt att överklaga eller på egen bekostnad utse en egen, privat försvarare. I en överklagan kan den misstänkte åberopa ovanstående punkter och argumentera för på vilket sätt han eller hon anser sig behöva en offentlig försvarare.

Skillnaden mellan en offentlig och privat försvarare är att den offentliga försvararen bekostas av staten, om den misstänkte firas i rättegången. Har man rätt till en offentlig försvarare, blir den privata försvarare man anlitat, utsedd till offentlig försvarare och får sina kostnader täckta av staten. Blir den misstänkte dömd för brottet måste han eller hon dock i olika utsträckning stå för advokatkostnaderna själv, beroende på ekonomisk situation. Läs mer om offentliga försvarare på denna site.

Så slipper du förlora dina kunder

5 feb 2018

Är du ensam företagare kan det vara en del som tar upp ens tid, från den tid som man egentligen vill lägga på sin kärnverksamhet. Som egenföretagare är man ju både VD, ekonomichef och sin egen sekreterare. Många kunder kanske vill ringa dig och få svar på sina frågor, eller bara vill prata med dig. Ibland hinner man helt enkelt inte ta alla samtal, men samtidigt finns hela tiden oron att missa någon viktig kund eller uppdragsgivare. Då är en mobil växel en mycket bra lösning. 

Låt en mobil växel svara åt dig

En mobil växel är en bra lösning. Då kan du låta den svara istället för dig. Du ser exakt vem som ringt. En växel svarar dessutom på de frågor som kunderna kan tänkas vilja ställa. Du kan finnas på Bahamas, samtidigt som du jobbar, eftersom den tillåter dig att prata i telefon när du befinner dig var som helst i världen. Är ni fler som jobbar med samma sak i ditt företa kan alla komma åt en mobil växel, oberoende vilken sorts teleoperatör de har, oberoende vilken sorts telefon de har. De kan själva bestämma då de arbetar, och väljer utgående nummer som visas när de ringer potentiella eller nuvarande kunder. För en del är det viktigt för kunden att företaget finns geografiskt på ett visst ställe. Då är en mobil växel en bra sak. 

Lättare etablera sig utomlands

På samma sätt är det om du till exempel vill etablera dig utomlands. För de nya kunderna kan det vara viktigt att känna att du finns nära, geografiskt, trots att du är kvar i Sverige. En mobil växel kan svara på det nya landets språk och växla samtalet till dig när du så önskar. Via den mobila växeln kan de få svar på sina frågor och kan känna sig trygga att de kommer fram och får kontakt.

Svara i telefon oberoende plats

Du slipper oroa dig för att dina kunder inte ska bli frustrerade över att inte få någon kontakt utan kan ge dem rätt service, trots att du inte finns geografiskt nära dem. Istället för att ha en stor, många gånger otymplig växel, svarar du enkelt i din mobil, som du alltid har med dig och som ryms i din ficka. Den mobila växeln svarar alltid, även om du exempelvis sitter på flyget och inte kan svara i telefon. Dina kolleger kan göra samma sak och kan ge era kunder samma grad av service.

Vad krävs för att starta flyttfirma?

1 feb 2018

I princip kan vem som helst starta och driva en flyttfirma. Detta så länge man själv inte har näringsförbud och därmed inte har rätten att starta företag. Här följer vi en person i Sollentuna som vill starta denna verksamhet, till exempel liknande denna: flyttfirmasollentuna.nu.

Starta företag

Första steget är att starta ett företag. Den företagsform som är vanligaste bland flyttfirmor är aktiebolag. Detta främst utifrån ett ansvarsperspektiv. Skulle företaget bli stämd är det företagets kapital som kan användas för att betala eventuellt skadestånd – krav kan inte ställas på företagsägarna. Däremot krävs det ett kapital på minst 50 000 kr för att starta ett aktiebolag. Det går att starta företag själv men de flesta tar hjälp av en bokföringsbyrå, revisionsbyrå eller liknande.

Hjälp på vägen? – I Sollentuna finns Nyföretagarcentrum som hjälper personer att starta och driva företag. Framförallt vänder de sig till småföretag som håller på att etablera sig på sin marknad.

Affärsidé

Att utarbeta och skriva ner sin affärsidé är nästa steg. Det är affärsidén som sedan styr verksamheten och som man kan luta sig tillbaka mot när utvecklingen går framåt. Det kan däremot krävas viss marknadsundersökning innan man helt och hållet väljer inriktning på företaget. Bland annat kan personen titta på vad andra flyttfirmor i Sollentuna med omnejd erbjuder för tjänster och vilken prisnivå de ligger på. Utifrån det kan sedan egen affärsidé och budget byggas ihop.

Hjälp på vägen – Genom att göra marknadsundersökningar ges svar på frågor som utbud, efterfrågan, prisbild m.m. Man måste inte följa konkurrenters inriktning men det kan vara en fördel åtminstone i början av företagets utveckling.

Transporttillstånd

Det finns ett flertal flyttfirmor som inte har transporttillstånd. Det är ett tillstånd som bevisar att företaget får bedriva yrkesmässig transportverksamhet. Orsaken att det ändå finns företag utan detta tillstånd är oftast okunskap om att det krävs.

Hjälp på vägen – Kontakta Transportstyrelsen gällande frågor kring transporttillstånd. Det kan krävas en del utbildning och runt om i Stockholm finns dessa kurser.

Fordon

En flyttfirma måste minst ha ett fordon, gärna fler. Dessa kan antingen köpas, hyras eller leasas. Att hyra är ett dyrt alternativ men kan vara ekonomiskt försvarbart vid större flyttar. Kanske har flyttfirman en eller ett par bilar och hyr in resterande om så behövs.

Marknadsföring

När företaget är startat, tillstånd finns och minst en bil är inköpt kan flyttfirman påbörja sin verksamhet. Nu handlar det om att få kunder – vilket inte alltid är helt lätt. Som småföretagare är det viktigt att använda alla kanaler man kan för att bredda kundunderlaget. Exempel på gratis vägar är att skapa Facebookkonto och skapa hemsida. Genom att lägga in företaget i Google Maps kan man även synas på Google när någon googlar efter just ”Flyttfirma Sollentuna”.

Kom även ihåg att trycka upp kläder och ha gärna reklam på bilen. Det är relativt billig reklam utifrån vad man får ut av det.

Samarbeten

Om du har en flyttfirma i Sollentuna – är då alla andra flyttfirmor i området dina konkurrenter? Nej inte nödvändigtvis. Det kan finnas en fördel att skapa kontakt med dem för eventuella samarbeten och lösningar. Det är något som småföretagare ofta glömmer.

← Äldre inlägg