Avdrag enskild firma

Vilka avdrag kan du göra som enskild firma?

I Sverige har vi en liten paradoxal situation för mindre företagare och enskilda firmor. Å ena sidan så vill man från statens sida – oavsett styrande regering – uppmuntra det egna företagandet; man vet att detta ofta leder till fler jobb, man vet att det personliga initiativet och den personliga drivkraften nästan alltid leder till något gott och man vet att, kort sagt, en människas dröm om oberoende är stor.

Bra så; men det paradoxala ligger i följande: i Sverige så finns det stora svårigheter i att veta vad som gäller; vi har ständigt föränderliga lagar och regler kring redovisning och bokföring och vi har därtill också ganska höga straff vid misskötsel.

Detta innebär att många mindre företag kvävs i sin egen linda. Man går på en nit – en rejäl skattesmäll – och så tappar man lusten att driva företaget vidare, trots att de i grunden finns potential och ett behov hos- och av företaget i fråga.

Synd och skam och visst; det finns två sidor av myntet också. Man kan kräva att en enskild firma och en uppstart av en sådan ska innebära att man också lägger ner tid på att lära sig om bokföring, om redovisning och om avdrag, löneutbetalningar och allt annat som kommer på köpet. Och visst; det finns hjälp att få och det är inte särskilt kostsamt att anlita exempelvis en redovisningsbyrå för allt som rör sitt företags ekonomi. Men, att det är onödigt krångligt att driva en enskild firma i dagens Sverige; det tror vi att de flesta håller med om.

Det finns vanliga misstag som många gör och inte minst så handlar det om avdrag och vad man får- och inte får dra av. För att förenkla lite kring detta så tänkte vi rada upp några vanliga fel och visa vilka avdrag som är möjliga att göra före n enskild firma. Vi radar upp dessa nedan.

Men först: kom ihåg att detta är rent generellt och att du måste se till hur din egen lönsamhet ser ut också. Rekommendationen är att du vid minsta tveksamhet kontaktar en redovisningsbyrå för mer konkret och professionell hjälp. Det kostar, som sagt, inte så mycket och då det gäller avdrag så kan du tjäna mycket på att ha en kunnig, påläst och engagerad partner inom redovisning vid din sida.

Vanliga avdrag ditt företag kan göra

Det syfte du har med att göra ett avdrag är naturligt: du vill tjäna pengar. Dock – du ska naturligtvis inte på något sätt gå över lik för detta. Håll dig till lagboken och försök inte att göra avdrag som du inte har rätt att göra. Kort och gott: fuska inte. Det kommer nästan alltid att slå tillbaka och – det slår ofta väldigt hårt.

Ekonomisk brottslighet – hur oskyldig den än må te sig – är ingenting som man ser mellan fingrarna på från statens sida. Det kan vi inte nog poängtera. Med detta sagt: här är avdragen som ditt företag inte bör missa:

  • Datorn: Du kan numera dra av din dator samma år som den köpts in. Detta kallas omedelbart avdrag. Skillnaden mot förr är att du då var tvungen att dra av datorn under flera år – men nu räknar man med kortare livslängd och därmed så är detta avdrag möjligt
  • Kontorsmateriel: köp pennor, köpt block, köpt skrivare för en kostnad under 21.200 kronor? Då kan du göra ett avdrag samma år som de köpts in.
  • Pensionssparande: du kan dra av för ditt personliga pensionssparande som enskild firma. 35% av överskottet under ett år gäller.
  • Utbildning: Detta gäller fortbildningar och inte grundutbildning.
  • Du kan dra av kostnader som du haft åter innan- och under året du startat din firma.
  • Böcker och tidningar. Du kan dra av kostnaden för exempelvis böcker som har en direkt koppling till ditt eget område. Är du i reklambranschen så kan exempelvis litteratur om SEO säkerligen dras av. Den där prenumerationen på tidningen Buster blir dock svår att förklara.