Att öppna en frisörsalong – tänk på detta

Drömmer du om att ha en egen frisörsalong? Eller så jobbar du kanske redan som frisör, men är trött på riktningen som företaget går i? Att öppna en frisörsalong är utmanande, men kan samtidigt vara riktigt slitigt, som är fallet med de flesta olika typer av verksamheter man startar på egen hand.

Generellt sett gäller det, som med många andra verksamheter, att man är lite ekonomiskt lagd. Man bör se till att sänka inköpspriser, samtidigt som man inte heller bör kompromissa med kvaliteten. De här två sakerna kan ibland kännas svåra att få att gå ihop.

frisör

Bolagsform

Något som är bra att fundera över, är vilken bolagsform du ska starta din verksamhet som frisör genom. Många frisörer med liten verksamhet väljer att ha enskild firma, medan lite större företag ofta är aktiebolag. Om du ska starta upp ett aktiebolag, bör du känna till att du behöver ha minst 50 000 kronor i kapital. Det här kan antingen vara i form av ”riktiga” pengar eller utrustning som uppgår till det värdet. Dessa pengar eller föremål ska sättas in i företaget.

Läge

Många anser att läget är viktigt för en frisör. Om du till exempel vill öppna din verksamhet i Stockholm, blir det troligtvis en del skillnad i kundflödet om du öppnar salongen vid Stureplan eller Kallhäll (som är en förort en bit utanför stan).

Med det sagt finns det givetvis frisörer även i förorter som Kallhäll. Dock kan det vara svårare att ge sig in på marknaden i mindre förorter, där kundflödet helt enkelt inte är lika stort. Ytterligare en frisör i till exempel just Kallhäll kanske det inte finns utrymme för. Ska man öppna en frisörsalong, men inte har hittat det perfekta läget än, får man nog inte vara alltför kräsen med vilken del av staden den ska ligga i. Kanske finns en bra marknad för just en frisör i Kallhäll, eller så finns den söder om staden? Här är en analys på sin plats.

Utbud och sortiment

En frisörsalong bör ha ett stort urval av olika produkter för att kunna tillgodose kundernas behov och önskemål. När det kommer till att välja märken, kan det vara en bra idé att se över urvalet av toner, nyanser, färger och hårtyper, så att produkterna kan användas på alla kunder. Kort sagt bör det finnas något för varje hårtyp.

Har du kunder sedan tidigare?

Om du har arbetat på frisörsalong tidigare har du kanske ett antal trogna kunder redan. Att få med sig dessa till din nya salong kan vara ett välbehövligt startskott för din verksamhet. Tänk på dock att inte försöka orsaka konflikter med din gamla arbetsgivare i onödan.

7 Apr 2017